Un an de parteneriat Sameday Courier

A trecut vremea în care așteptam săptămâni întregi să primim coletele comandate, am devenit din ce în ce mai mobili, iar timpul din ce în ce mai prețios. Nevoile noastre s-au schimbat, iar cei inovatori din industrie le-au înțeles și acum oferă servicii din ce în ce mai rapide, create pentru a răspunde cerințelor. Pe șosea, prin aer sau pe șine, Sameday este cea mai rapidă companie de curierat din țara noastră, prima și singura de pe piața de curierat rapid a cărei politică este de a livra comenzile chiar în ziua preluării acestora pentru peste 1.000 de companii mari.

Ne bucurăm că s-au alăturat cauzei noastre încă de la început și că împlinim deja un an de colaborare cu succes prin care am adus lectura mai aproape de cei mici. Fără sprijinul Sameday Courier, cele aproape 30.000 de volume din colecția „Cărțile copilăriei” pe care le-am donat până acum nu ar fi ajuns în bibliotecile copiilor și ale școlilor din toată țara. Ne bucurăm și le mulțumim pentru cele mai bune servicii de curierat, atât noi, Asociația Curtea Veche, cât și copiii din România care citesc acum o carte livrată de Sameday Courier!

„Susținem Asociația Curtea Veche cu livrările de cărți în mediile defavorizate, întrucât înțelegem că în viața unui copil cărțile sunt o adevărată binecuvantare”, spune Dana Gate, reprezentantul companiei partenere.

Care sunt efectele reale ale cititului în familie? Gaspar Gyorgy, psiholog

Poza_Articol_GasparVacanţa de vară e în toi, şcoala pare ceva îndepărtat pentru cei mici, lecţiile sunt aproape uitate şi copiii se relaxează. Uneori, în vacanţă cartea nu este protagonistă, ci, câteodată, chiar personajul negativ de care trebuie să se ferească. Noi propunem să schimbăm această percepţie vara aceasta şi vă invităm să fiţi voi exemplul pentru a le demonstra celor mici că nu trebuie să citească doar pentru temele sau testele de la şcoală, ci că lectura poate fi o activitate pe care să o faci din pură plăcere!

Am aflat împreuna despre importanța lecturii pentru copii și care sunt beneficiile ei, dar oare câți dintre părinți conştientizează faptul noi, adulţii, suntem resposabili de formarea obiceiului de a citi? Care sunt efectele reale ale cititului în familie sau, mai bine zis, ce înseamnă conceptul pe care îl promovăm în România: parenting pentru lectură? Psihologul şi psihoterapeutul Gáspár György, prezintă în volumul său „Copilul invizibil” apărut la Curtea Veche Publishing:

“Există deja studii de specialitate realizate de cercetătorii în neuroştiințele cognitive, care ne arată că în primele săptămâni de viaţă, atunci când adulţii îi citesc bebeluşului, acesta recunoaşte vocea părinţilor şi astfel i se transmite convingerea că lumea este un mediu sigur. Se consolidează astfel ataşamentul părinte-copil, despre care ştim că influenţează semnificativ procesul de dezvoltare şi funcţionare a creierului. (…) În plus, un studiu atent realizat de cercetători de la universităţile din Yale şi Texas, SUA, arată că există diferenţe neurofiziologie semnificate între copiii cărora li se citeşte periodic şi cei cărora nu li se citeşte. Partea cea mai bună este că aceste diferenţe nu sunt permanente. Aceiaşi cercetători au descoperit că, după o perioadă de numai opt săptămâni, în care zilnic li s-a citit copiilor ce iniţial au fost privați de lectură, activitatea cerebrală a acestora s-a schimbat până la a semăna cu cea a copiilor familiarizaţi din timp cu lectura poveştilor de noapte bună. Iată, deci, cum părintele poate influenţa în bine evoluţia unui copil printr-o activitate curentă de lectură împreună.(…) Lectura de seară este un mijloc natural pentru cultivarea unui ataşament solid în conexiunea părinte-copil, care funcţionează şi ca antidot natural pentru stres şi anxietate. Până şi cerinţa copilului de a i se citi în mod repetat aceeaşi poveste are un sens bine conturat – astfel, cel mic îşi dezvoltă logica şi înţelege mai clar predictibilitatea. (…) Majoritatea copiilor care au lectura ca parte integrată a rutinei zilnice deţin abilităţi de empatie şi ascultare. Aceştia sunt copiii care au deja exersată abilitatea de a îi face loc şi celuilalt să vorbească, deoarece sub o formă adaptată ce-i drept, fiecare carte citită de părinte este ca o discuţie între autor şi cititor. Nivelul de inteligenţă relaţională se poate măsura şi prin capacitatea personală de înţelegere a regulilor vieţii, prin ajustarea comportamentului la diverse situaţii. Viaţa de familie poate impune un set de valori şi reguli esenţiale, dar în anumite situaţii avem nevoie să dobândim cunoştinţe mai vaste, provenite şi din experienţele altora – iar cărţile ascund adevărate comori în acest sens.”

În final, după ce am aflat toate aceste informaţii, suntem curioşi: voi cât timp petreceţi citind împreună cu cel mic? Studiile recomandă minim 25 de minute pe zi.

Citește și alte interviuri cu sfaturi primite de la persoane publice din România despre lectura în familie -> aici.

Lectura pentru copiii cu dificultăți în învățare

Zilnic citim ziare, anunțuri, subtitrări, indicatoare, meniuri, facturi sau liste de cumpărături. Chiar dacă nu petrecem ore întregi citind romanele preferate, lectura tot are un rol important în viața noastră. Pentru că facem asta de când ne știm, aproape că pierdem cu vederea importanța cititului și uităm că nu ne-am născut cititori, ci am învățat să fim.

Și micuții au nevoie de ajutorul nostru pentru a învăța, în special cei care au dizabilități care le îngreunează dezvoltarea fluenței verbale. Peste 80% din copiii cu dificultăți în învățare întâmpină și probleme legate de citit. Pentru a le fi de ajutor celor mici, vă propunem să parcugem împreună pașii de bază ai lecturii, să identificăm semnele prin care putem vedea la care dintre acești pași sunt probleme și, apoi, să învățăm împreună să le depășim.

  • Primul pas pe care îl facem înconștient este decodarea cuvintelor, momentul în care la vederea cuvântului, înțelegem ce înseamnă și cum se pronunță. În cazul în care observați că micuțul cititor nu face legătura între sunet și litere, nu înțelege cuvintele dacă sunt scoase din context sau citește lent, fără să țină cont de punctuație, înseamnă că întâmpină probleme în a decoda cuvintele.
  • Pasul următor este înțelegerea celor citite, toate cuvintele pe care le-am înțeles separat, capătă acum un înțeles de ansamblu; daca cel mic are probleme în a înțelege sensul unui text, nu poate să urmărească o idee din text sau nu se poate concentra pe cele citite, atunci o să aibă nevoie de un pic de ajutor în depășirea acestora.
  • Ultimul pas în lectură este reținerea celor citite, o operațiune complexă prin care creierul nostru reușește să organizese și să rezume informația citită și înțeleasă. Atunci când copilul nu reușește să înțeleagă textul din mai multe perspective sau nu poate să coreleze informațiile citite cu altele pe care le știe deja, se poate să întâmpine probleme în a reține cele citite.

Cu răbdare, atenție și sfaturi din partea unui specialist în domeniu, cel mic va învăța să citeasca fără probleme. Copiii cu dizabilități în citire pot depași probleme, mai ales dacă sunt identificate încă de timpuriu. Cei mici învață cum să le facă față pentru a deveni cititori adevărați, la fel ca oricare alt adult. Nici carierele în lumea literaturii nu sunt de evitat, scriitori precum Agatha Christie, F. Scott Fitzgerald sau Hans Christian Andersen s-au întâlnit și ei cu probleme în învățare, fiind dislexici, dar acest lucru nu i-a împiedicat să devină scriitori celebri pe care îi citim cu drag.

Autor: Sabrina Florescu

Cat de importanta este lectura pentru copii? Gaspar Gyorgy, psiholog

Poza_Articol_GasparCredem cu tărie în lectura de plăcere și o recomandăm pe întreg parcursul anului, inclusiv în vacanța de vară atunci când cei mici sunt mai tentați să uite cărțile pe raft! Dar de ce este atât de importantă lectura pentru copii și care sunt beneficiile ei? Unul dintre cei mai apreciați psihologi și psihoterapeuți relaționali din România, Gáspár György, povestește în volumul „Copilul invizibil” apărut la Curtea Veche Publishing:

“Despre mintea omului se spune că este cel mai mare aparat de spus povești din lume; uneori chiar este asociată cu un post de radio care emite 24 de ore din 24. Dar majoritatea poveștilor sunt reinterpretări pe care noi le facem în baza unor modele mentale dezvoltate în copilărie, motiv pentru care o minte bine antrenată și flexibilă are nevoie în mod constant de informație proaspată pentru a evolua conform vârstei și a nu rămâne blocată în același vechi tipar. (…)
Este bine de știut pentru orice părinte sau adult care interacționează cu copiii că lectura poate influența în bine comportamentul școlar al copilului mai mult decât o fac alți factori semnificativi, cum ar fi mediu social sau economic. Iar atunci când cei mici ajung să citească din plăcere, în mod regulat, aceștia nu doar că vor obține performanțe mai bune la teste, dar vor deține și un vocabular mai bine dezvoltat, dar și un nivel mai crescut de cunoștințe generale – lucru care-I vor ajuta să dezvolte o mai bună imagine de sine și să dețină o mai clară înțelegere asupra lumii. (…)
Cei mai mulți dintre noi știu sau intuiesc că lectura este importantă, dar relativ puțini oameni cunosc schimbările care se produc (lăuntric și manifest) atunci când citim din placere. Aceste beneficii sunt resimțite de ființa umana atât în copilărie, cât și la maturitate și pot fi grupate astfel: se dezvoltă creierul și minte; se dezvoltă o imagine de sine pozitivă; se facilitează dezvoltarea inteligenței emoționale și relaționale. Acei copii care citesc, adesea, au și bune abilități de ascultare și interpretare (…)
Apropo de imaginație, putem spune că o altă funcție semnificativă a cititului este reprezentată de faptul că, în esență, creierul uman nu face diferența între realitate și fantezie. Ceea ce înseamnă că atunci când copilul citește, acesta are posibilitatea de a se identifica cu personajele și de a trăi mai mult sau mai puțin experiența narațiunii. Așadar, cititul este o activitate care, dincolo de faptul că ne favorizează dezvoltarea biologică și psihologică, ne oferă și posibilitatea de a călători gratuit oriunde în spațiu și timp.”

Așadar, să analizăm toate aceste beneficii și, într-un articol viitor, să aflăm cât de importantă este lectura în familie și relația părinte-copil pentru citit!

Povestea “Hambarului cu carte” din Comlosu Mic, județul Timiș

Suntem învățați încă de mici că orice poveste începe cu “A fost odată…”, iar doamna Ramona Jakoby din Comlosu Mic, județul Timiș, este exemplul perfect al unei povești frumoase care a început cu un mesaj primit pe pagina noastra de Facebook.

Am remarcat încă din primele rânduri ale conversației că doamna Jakoby împărtășește misiunea noastră, crede că generațiile viitoare se pot schimba prin educație și lectură. Ne-a povestit cum împreună cu cei mici din sat vor să înceapă un club de lectură “Cărțile copilăriei” chiar în hambarul casei ei și ne-a cerut sprijinul. Câte hambare goale nu sunt în țară? Cărțile noastre așteaptă să fie trimise acolo unde un adult responsabil dorește să ofere șanse celor mici.

Vă redăm mai jos, pe scurt, câteva rânduri pe care ni le-a lăsat în speranța că va inspira și alți locuitori, din alte colțuri ale României, să ia inițiativa inființării unui club de lectură “Cărțile copilăriei” în comunitate. Dacă vă hotărâți, vă stăm la dispoziție cu sfaturi și resurse, nu trebuie decât să ne contactați.

“Când vine vorba de copii, cred că lectura are un rol definitoriu în formarea lor. Le dezvoltă limbajul – din nicio altă sursă, copiii nu-și pot dezvolta limbajul mai bine decât citind. Apoi, lectura este un izvor foare bogat de informații, le dezvoltă imaginația, gândirea… Copiii pot avea, acum, o ofertă imensă de carte dacă au la dispoziție biblioteci, cluburi de lectură, activități diverse. E important să aducem toate acestea în parcursul dezvoltării copilului. Dacă cititul, lectura vor fi importante pentru el, asta va decide singur, dar trebuie să îi oferim această șansă de a alege.

Personal, cred că lectura ar trebui să fie un element prezent în viața noastră, a fiecăruia. Și așa mi-a venit ideea de a înființa un club de lectură în hambarul casei. Acesta are o vechime considerabilă și, cu siguranță, nu va mai fi utilizat pentru destinația lui inițială. De copil, mă jucam foarte mult în hambarul bunicii, iar amintirile sunt dintre cele mai plăcute. E ceea ce ne-a determinat să amenajăm hambarul pentru copii, dar nu ne-am limitat la a-l amenaja. O vară întreagă, săptămânal, am organizat activități cu copiii în ceea ce am numit atunci „Căsuța din hambar”, în care am realizat tot felul de obiecte prin diferite tehnici de craft, am făcut pâine de casă, pizza, sandwich-uri haioase ori brioșe, am cusut ori am bricolat și a fost foarte plăcut. Apoi a trebuit să gândim alte activități și așa, am ajuns la picnicurile de lectură, cu cărți bune, multe perne, limonadă și film. Am muncit împreună cu copiii, am vopsit, am decorat, totul pentru a realiza un loc și o atmosferă plăcută.

De Asociația Curtea Veche am aflat de pe internet, căutând proiecte, oameni, experiențe care se pliază preocupărilor noastre menționate până acum. Urmăresc de ceva vreme, cu interes, activitățile Asociației, nenumăratele acțiuni de donare de carte, parteneriatele cu diverse instituții, firme, persoane publice. Mi-a placut tot ce am văzut și văd. Consider că e foarte important să aducem în „drumul” copiilor activități diverse, mijloace prin care să le realizeze, persoane, locuri care să le dezvolte formarea.

Când am luat legătura cu Asociația, mi-au răspuns foarte repede și cu multă răbdare mi-au explicat misiunea lor și cauza în care cred, faptul că sprijină implicarea unei persoane din comunitate. Vorba aceea – te învață să pescuiești. Iar metodologia pe care au realizat-o pentru cluburile de lectură este adaptată nevoilor copiilor și, astfel toate activitățile devin atractive și plăcute pentru copii. Am primit deja din partea Asociației colecția „Cărțile copilăriei” care ne va fi foarte utilă în cadrul „Hambarului cu carte” și ne-am apucat de citit. Feedback-ul a fost pozitiv, copiii sunt dornici să continue și am toată încrederea că se va crea un grup cu care vom continua lectura mult timp de acum încolo. Sigur, acum sunt încurajați de părinți care raspund pozitiv la astfel de activități în perioada vacanței, dar cred că, prin metodologia specifică, le vom cultiva plăcerea de a citi. Beneficiez și de ajutorul unor dascăli din Jimbolia care activează atât în școală, cât și la clubul copiilor ori la biblioteca orășenească. Ne gândim la a susține fiecare dintre noi astfel de ateliere. Ne-am pregătit mult pentru a crea atmosfera, pentru a ne simți bine și au fost trei ore în care au citit, au vorbit public, și-au imaginat, au creat, au râs etc. Mi-a plăcut, le-a plăcut și mai vor!

M-ar bucura mult dacă tot mai mulți părinți ar face ceva concret pentru a le insufla copiilor sentimentul că pot găsi plăcere, bucurie în lucruri simple, frumoase. Cititul e unul dintre ele. Ne este la îndemână și îl putem face zilnic.”

12825240_469572033238380_1986593173_n_beta

13652374_517681805094069_238885_n_beta

pormbar1_beta

13711445_517682248427358_732993755_o_beta

13734820_517681851760731_2011233434_n_beta

13718184_517681888427394_439157776_o_beta

13709738_517682061760710_975359093_o_beta

Ateliere de lectură interactivă la Renault Day 2016

Duminică, 26 iunie, am sărbătorit Renault Day printr-o serie de ateliere de lectură interactivă organizate pentru copii într-un spațiu special amenajat pe platforma Dacia de la Mioveni.

De la ora 11.00 și până în jurul orei 15.00, în cadrul a trei ateliere, am călătorit împreună cu micuții cititori spre centrul Pământului. Prin jocuri distractive în echipă, parcurgând pasaje scrise de Jules Verne și imaginându-ne personajele poveștii am (re)descoperit împreună cât de plăcut poate fi cititul.

Mulțumim organizatorilor și tuturor copiilor care au participat la eveniment pentru entuziasmul și curiozitatea cu care ne-au întâmpinat!

Pentru a vizualiza fotografiile din cadrul evenimentului click aici.

dacia3

.

dacia2

Elena Buruiană – donație de carte în comuna Ciocănești, județul Dâmbovița

Pe 23 iunie am fost în vizită la elevii din comuna Ciocănești, județul Dâmbovița, cărora le-am dăruit volumele colecției “Cărțile copilăriei”, cu sprijinul doamnei dr. Elena Buruiană Cioclov, ambasadorul asociației noastre în New York. Fiecare cititor a primit aventuri și povești tocmai bune pentru lunga vacanță de vară și am aflat, împreună cu actorul Alex Ștefănescu, de ce uriașii ciclopi nu prea îl aveau la inimă pe Ulise din Odiseea. Prin joacă și trucuri teatrale, cei mici au promis că vor citi toate volumele!

Suntem fericiți că am întâlnit un cadru profesoral implicat și dedicat cu care vom menține o legatură strânsă și alături de care vom înființa cluburi de lectură. Mulțumim doamnei dr. Elena Buruiană Cioclov care se va implica pe termen lung și va avea grijă ca micuții să aibă lecturi și sprijin pe tot parcursul anului.

“Ne străduim să le oferim copiilor cele mai bune condiţii, deşi uneori nu ne este uşor, iar donaţia de cărţi este un mare ajutor pentru copiii de la şcoala noastră. Credem că fiecare gest, oricât de mic, poate ajuta viitoarele generaţii să aibă un viitor mai bun şi îi vom încuraja constant pe copii să citească şi să se autodepăşească. Implicarea în acest proiect ne aduce multă bucurie şi mulţumim pentru încrederea acordată.” declara Aurelia Șerbăneci, director Şcoala Ciocăneşti

“Nouă ne place mult să citim şi am fost tare fericiţi când am auzit că o să primim cărţi noi pentru că aici, la școală, sunt multe cărți vechi și acasă nu avem aproape deloc. Vrem să le citim pe toate! “ ne-a spus David, clasa a III-a, Ciocănești.

Pentru a vizualiza fotografiile din cadrul evenimentului click aici!

13532950_727833197359556_4325151382658752914_n

DUSAN WILMS – EVENIMENT FUNDRAISING

La finalul lunii mai a avut loc o petrecere organizată de domnul Dusan Wilms în urma căreia oameni generoşi au ales ca în locul unui cadou pentru gazdă să doneze pentru programul naţional de lectură “Cărţile copilăriei” astfel încât anul acesta tot mai mulți copii din satele românești să primească prima lor carte potrivită vârstei.

Mulțumim pentru acest gest fără precedent de implicare materială şi emoţională a tuturor participanţilor la eveniment!

Pentru a vizualiza fotografiile din cadrul evenimentului click aici.

poza articol 2

poza articol 3

Școala Step by Step – donație de carte în localitatea Letea Veche, județul Bacău

Școala Step by Step s-a alăturat programului național de lectură ”Cărțile copilăriei” prin organizarea unor momente de lectură susținute de invitații noștri. Evenimentele au avut un rol educativ pentru copiii care urmează cursurile instituției școlare și unul de fundraising. Taxa de participare a reprezentat suma cu ajutorul căreia, la finalul anului școlar, aceștia au putut oferi cărți noi colegilor de la sat.

Așadar, luni, 13 iunie, ne-am întâlnit cu elevii din localitatea Letea Veche, județul Bacău, cărora le-am oferit „Cărțile copilăriei” și împreună cu care ne-am distrat alături de actorul Alex Ștefănescu citind din volumul „Odiseea”. Ne bucurăm că am pus bazele unui club de lectură care își va începe activitatea chiar în perioada vacanței de vară și mulțumim copiilor de la Școala Step by Step București şi Grădinița Bambi Step by Step București care au donat pentru educația colegilor din mediul rural. Un gest frumos și generos, de la un copil la un alt copil!
Pentru a vizualiza fotografiile din cadrul evenimentului click aici.

letea-veche-1

Georg Broich – donație de carte în localitatea Vizurești, județul Dâmbovița

Vineri, 10 iunie, ne-am întâlnit cu elevii din localitatea Vizurești, județul Dâmbovița cărora le-am oferit „Cărțile copilăriei” ca urmare a gestului generos realizat de domnul Georg Broich din Germania.

Ne-am distrat împreună cu actorul Alex Ștefănescu citind din volumul „Odiseea” și descoperind trucuri prin care micuții vor parcurge cărțile primite într-un mod mai atractiv prin joacă și tehnici teatrale. Doamna director a Școlii Gimnaziale Vizurești, Sandu Nicoleta, a fost cu adevărat emoționată și ne-a declarat:

“Vrem să îi mulţumim domnului Broich pentru donaţia oferită copiilor din comunitate. Era într-adevăr nevoie de acest ajutor şi ni l-am dorit cu adevărat, mai ales pentru că noi credem că fiecare copil merită o carte. Sperăm că acest proiect pe termen lung îi va face pe copii curioşi de volumele primite şi suntem convinși că le vor citi din plăcere. Cu ajutorul cărţilor pot pătrunde într-o lume magică, nouă, care altfel ar fi închisă pentru ei. Sperăm ca la finalul acestui proiect să vedem schimbări şi o evoluţie în modul lor de a vedea şi de a percepe lectura, singura care îi poate face mai buni, mai înţelepţi şi mai inteligenţi.”

Ne bucurăm că am pus bazele unui club de lectură care își va începe activitatea chiar în perioada vacanței de vară și mulțumim domnului Georg Broich, ambasadorul asociației noastre în Germania, fără al cărui sprijin acest eveniment nu ar fi fost posibil.

Pentru a vizualiza fotografiile din cadrul evenimentului click aici.

vizuresti!!!

broich