NARATIV – Ateliere de lectură pentru copii

Studiile arată că acei copii care citesc de plăcere au rezultate mai bune în toate domeniile disciplinare și în dezvoltarea abilităților sociale valoroase în viață, față de cei care nu citesc deloc. Prin urmare, dorim ca prin atelierele NARATIV să promovăm cititul ca activitate distractivă, provocându-i pe copii să deseneze, să inventeze povești, să scrie piese de teatru sau să se joace cu umbrele. Toate acestea vin ca argumente pentru a demonstra care sunt beneficiile lecturii de plăcere și ale artei în educație. Și pentru că vrem să obținem cele mai bune rezultate, în ajutor ne vin pedagogi din diferite domenii care coordonează activitățile și îi ajută pe cei mici să dispună de experiențe dinamice, diferite de cele de la școală. De asemenea, fiecare atelier are la bază câte o carte din colecția de repovestiri „Cărțile copilăriei”, creată de specialiști în educație și în psihologia copilului pentru compensarea dificultăților de înțelegere a textului.

Când? Unde? Cum?

În Săptămâna dedicată programului „Școala Altfel” sau oricând aveți timp de acordat unor activități extracuriculare cu întreaga clasă, atelierele noastre reprezintă o oportunitate pentru ca micuții să petreacă timp împreună, să-și facă prieteni, să-și utilizeze eficient energia și să se apropie de lumea cărților.
În cadrul fiecărui atelier pot participa între 15 și 20 de copii, astfel încât atenția pedagogului să poată fi distribuită în mod egal tuturor participanților.
Fiecare atelier durează aproximativ 2 ore, existând posibilitatea de a se desfășura mai multe ateliere simultan, copilul putând alege ceea ce îi place mai mult.
Activitatea se poate adapta oricărui spațiu, așadar puteți opta pentru cel oferit de asociație sau puteți alege altul, familiar participanților sau o sală de clasă.
Toate activitățile din cadrul NARATIV – Ateliere de lectură pentru copii vor avea o taxă de participare în valoare de 50 de lei, care include participarea la atelier, cartea din colecția “Cărțile copilăriei” pe care se lucrează și rechizitele folosite.

Care sunt beneficiile?

  • Participând la atelierele pentru lectură Narativ copilul își va dezvolta și consolida:
  • Abilitățile de înțelegere a textelor scrise;
  • Motivația de a citi;
  • Capacitatea de a gândi critic;
  • Deprinderea unei abordări mai prietenoase a literaturii, în care tot ce este necesar pentru a înțelege o carte este textul scris și experiența proprie de viață a cititorului;
  • Abilitățile de comunicare și de lucru în echipă;
  • Memoria și atenția.

În funcție de specificul fiecărui atelier, la acestea se pot adăuga: deprinderea unor concepte de bază privind istoria artei în epoca în care are loc acțiunea cărții la care se lucrează, abilitățile de judecată și expresie estetică, înțelegerea unor resorturi narative esențiale precum cauză și efect, acțiune – reacție, personaj, persuasivitatea.

Cui se adresează activitățile din cadrul atelierelor?

Am creat ateliere pentru preșcolari, dar și pentru școlari, iar în rândurile următoare puteți descoperi care este specificul fiecăruia dintre acestea.

PREȘCOLARI

literele-pentru-prichindei-pozaLitere pentru prichindei (5-7 ani)
Îi ghidăm pe cei mici în prima călătorie de descoperire a LITERELOR, care cu cât va fi mai plăcută, cu atât îi va ajuta mai mult atunci când vor învăța să citească. Vor lucra alături de un pedagog specializat în activitățile pentru preșcolari și vor începe să înțeleagă ce reprezintă ciudatele simboluri și care este scopul lor. În consecință, vor fi mai pregătiți pentru momentul când vor fi expuși efortului de parcurgere a unui text literar și vor putea accesa cu mai mare ușurință resursele necesare lecturii active.

Rime și ghicitori (3-5 ani)
Cuvânt și rimă, sunet și mișcare, voie bună și imaginație, toate acestea sunt parte a acestui atelier, menit să îi familiarizeze pe prichindei cu formele literelor scrise, cu sunetele limbajului. Iar totul se realizează printr-un joc ce are două beneficii: îl învață pe copil să izoleze sunetul ca atare, ca mai apoi să-l poată recunoaște pe pagină și în același timp se și distrează copios.

Storytelling (3-7 ani; 7-14 ani)
În cadrul acestui atelier cel mic își poate folosi imaginația pentru a călători în lumi fantastice, a cunoaște personaje cu puteri supranaturale sau creaturi nemaîntâlnite. Și cel mai important este că nu va călători singur, ci alături de alți copii cu care poate deveni cu ușurință prieten. Atelierul poate fi susținut și în limba engleză, spaniolă, germană și maghiară, în felul acesta cei mici având posibilitatea de a explora muzicalitatea fiecăreia dintre aceste limbi ghidați de un vorbitor nativ.

poza-ora-de-povestiOra de povești (3-6 ani)
Copiii care aud povești chiar înainte de a ști să le citească învață, de fapt, despre lectură. Iar mai târziu le va fi mult mai ușor să devină prieteni cu aceasta. Prin urmare, în cadrul acestui atelier cei mici vor pătrunde în una dintre poveștile din colecția “Cărțile copilăriei” alături de un ajutor de nădejde, pedagogul, care le va citi și interpreta, oferindu-le o experiență memorabilă.


SCOLARI

odiseea-delia-banda-desenataBandă desenată (8-14 ani) – „Odiseea”
Aveți în clasă fani ai benzilor desenate? Perfect! Îi puteți încuraja să participe la acest atelier în care participanții adaptează o scenă dintr-o poveste în format de bandă desenată. Pentru dezvoltarea fluenței și a motivației vis-a-vis de lectură, cititul benzilor desenate este considerat mai mult decât benefic, deoarece le oferă copiilor o combinație între lectură și animație. Copiii deprind concepte narative esențiale precum cauză-efect, acțiune-reacție și cadrul de desfășurare al acțiunii.

smaranda-peter-panActorie pentru cititori (8-14 ani) – „Peter Pan” sau „Odiseea”
La actorie pentru cititori participanții devin eroi ai poveștilor preferate! Într-o primă etapă copiii citesc textul în original și discută pe marginea acestuia atingând concepte precum personaj, motivație, acțiune-reacție și contextul epocii istorice. Apoi, încep să lucreze la o dramatizare construită împreună cu pedagogul. La început, toți copiii citesc toate rolurile și sunt asistați în a le interpera, urmând ca spre finalul atelierului, să se fixeze o distribuție din care fac parte personajele principale și naratorul din textul studiat.

teatru-de-umbreTeatru de umbre cu figurine (8-14 ani) – „Mituri ale Greciei Antice”
La acest atelier copiii învață să redea povestea preferată prin jocul umbre și lumini. Astfel, lucrează în paralel la construcția “decorului” pentru spectacol, după care, împreună cu pedagogii, selectează și crează acele forme care proiectate pe un ecran alb pot sugera cel mai bine spațiul de desfășurare al acțiunii, atributele specifice ale personajelor și atmosfera poveștii. La finalul atelierului, se prezintă spectacolul, participanții interpretând personajele din poveste și manevrând de unii singuri “decorul” de umbre.

barna-jurnalistJurnalistul de poveste (10-14 ani) – „O călătorie spre centrul Pământului”
Acest atelier este potrivit pentru copiii curioși și cu spirit de detectivi. Prin intermediul unui exercițiu de imaginație, cei mici vor fi încurajați să dea frâu liber laturei lor iscoditoare și să se gândească la cât mai multe întrebări pe care să le adreseze atât personajelor existente în carte cât și unora închipuite. Scopul acestui demers este acela de a-i antrena pe copii să deprindă o serie de abilități specifice meseriei de jurnalist, ceea ce va avea ca finalitate realizarea unei documentări a expediției lor în universul cărții pe care se lucrează. Mai mult, la final li se vor prezenta și câteva tehnici de redactare, în așa fel încât să poată elabora un articol de ziar.

arhitectura-atelierArhitectură (8-14 ani) – „Cocoșatul de la Notre Dame”
Acest atelier este destinat copiilor pasionați de latura mai riguroasă a desenului și se bazează pe o modalitate anume de a citi un roman, cu atenție centrată asupra detaliilor grafice. De obicei cartea care stă la baza activităților este “Cocoșatul de la Notre-Dame” datorită faimoasei catedrale, pe care copiii vor încerca să o reproducă. Astfel, ei vor aprofunda concepte referitoare la istoria artei, dar și cele legate de spațiul de desfășurare al acțiunii, contextul epocii istorice, proporții și geometrii. Dacă aveți elevi înclinați spre latura arhitecturii, atunci îi așteptăm la acest atelier.

atelier-ilustratie_slide11Ilustrație creativă (8-14 ani) – „Robinson Crusoe”
Pasionații de desen mai au o opțiune pe lângă atelierul de bandă desenată, și anume cel de ilustrație creativă. Cu ajutorul pedagogului aceștia vor aprofunda conceptele referitoare la personaj, contextul în care se desfășoară acțiunea și epoca istorică, după care vor crea măști sau costume specifice poveștii, în mărime reală. Nu-i așa că nu va mai fi loc de expus pe frigider?

NARATIV ateliere-povesti pe muzicaPovești pe muzică (8-14 ani) – „Pinocchio”
Vocea și dorința de distracție sunt singurele lucruri de care cei mici au nevoie pentru acest atelier, în care se lucrează la coloana sonoră a unei scene din poveste citită. Participanții vor învăța să bată ritmuri folosind instrumente și propriul corp și vor fi acompaniați de muzicieni. Conceptul de coloană sonoră oferă un prilej unic de explorarea a atmosferei unei povești, pentru că muzica o poate exprima, amplifica sau, uneori, poate merge împotriva textului scris pentru a crea contraste care scot în evidență firul narativ. Mai mult, le va pune la încercare creativitatea și atenția la detalii.

atelier_tribunalul-personajelor_naesovaiala2Tribunalul personajelor (10-14 ani) – „O mie și una de nopți”
Judecător, avocat sau acuzat? La tribunalul personajelor fiecare copil își va putea asuma unul din aceste roluri pornind de la o poveste din colecția „Cărțile Copilăriei”. Mai mult, își vor exersa deopotrivă abilitățile de storytelling cu cele de gândire critică și de comunicare eficientă. Atelierul se va desfășura în trei etape: în prima participanții trec prin poveste cu ajutorul instructorului. Apoi, după ce le sunt împărțite rolurile, își creează argumente pentru apărarea și acuzarea personajului judecat. La final, urmărind un format bine definit, apărătorii și acuzatorii își susțin discursurile pentru a convinge judecătorul și jurații.

ateliere-reghin-scenografieScenografie (8-14 ani) – „Odiseea”
Un atelier in cadrul caruia participantii lucreaza pe o scena de poveste pe care o vor parcurge prin exercitii ludice initial. Ulterior, pentru scena aleasa, ei vor crea costume, masti, decor si sunet, finalizand printr-un stop cadru al fragmentului.


Dacă v-am convins să urmați una din rețetele pentru distracție propuse prin aceste activități, scrieți-ne un mesaj la adresa contact@asociatiacurteaveche.ro și vom stabili împreună detaliile astfel încât cei mici să (re)descopere bucuria cititului și să înțeleagă cu adevărat mesajele din text. De asemenea, aici puteți descoperi cum a fost la cea mai recentă ediție de ateliere pe care am organizat-o.

Importanța educației prin artă

Există, în ultima perioadă, discuții din ce în ce mai ample cu privire la un anumit echilibru pe care sistemul educațional ar fi de preferat să îl asigure între materiile realiste și cele din aria creativ-artistică. Din ce în ce mai multe studii demonstrează faptul că introducerea unei ponderi mai mari de activități artistice în programul zilnic de studiu al copiilor sau adaptarea tehnicilor împrumutate din artă pentru activități de predare dau rezultate deosebite pe termen mediu și lung și eficientizează procesul de învățare al elevilor.

Pornind de la NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii și continuând apoi cu o serie de alte activități desfășurate sub același concept umbrelă, am reușit să construim, cu ajutorul specialiștilor în educație și al psiho-pedagogilor, o serie de ateliere interactive în cadrul cărora cei mici se distrează și învață în același timp. Am descoperit, astfel, și am testat faptul că învățarea și lectura devin mai facile și mai plăcute atunci când în proces sunt folosite tehnici din diferite arte: muzică, teatru, actorie, desen sau pictură. Reacțiile din partea copiilor și a părinților au fost de fiecare dată pozitive, ceea ce ne-a încurajat să împărtășim și cu voi câteva dintre motivele care ne fac să integrăm o abordare interdisciplinară în majoritatea proiectelor noastre.

Cum poate modela arta procesele cognitive ale copiilor

Din punct de vedere fiziologic, creierul uman este alcătuit din două părți – emisfera stângă și emisfera dreaptă. Cea stângă este folosită în gândirea logică și în procesele de analiză. Este emisfera antrenată în școală prin subiecte ca matematica, științele sau studiul gramaticii. Emisfera dreaptă este folosită în percepțiile emoționale, intuiție și creativitate. Pe scurt, arta necesită folosirea emisferei drepte, emisferă pe care programele școlare neglijează uneori să o antreneze.

Atelier_Festival_literele-pentru-prichindei-poza

Dezvoltarea concomitentă a celor două emisfere cerebrale prin stimularea și antrenarea acestora în egală măsură, de la o vârstă fragedă conduce, în timp, la o îmbunătățire a performanței academice. Un raport al organizației „Americans for the Arts” arată că acei copii care participă în mod regulat, câteva ore pe zi, la diferite activități care implică manifestarea artistică, dobândesc o mai bună tehnică de învățare, iar creativitatea lor este cu mult mai dezvoltată decât a celor care își petrec timpul studiind exclusiv subiecte analitice.

Cum îmbunătățește arta rata de succes profesional indiferent de domeniul de activitate

Cercetătorii de la Universitatea de Stat din Michigan au observat o foarte strânsă corelație între gradul de prezență al artei în viața celor mici și rata lor de succes în viitor. Copii care au luat parte la o mai mare varietate de activități artistice sunt cei mai predispuși să creeze invenții unice, să vină cu idei inovatoare sau să publice lucrări valoroase în domenii științifice sau tehnologice. Acești cercetători sunt de părere că micuții care au fost expuși oricărui fel de educație prin artă sunt capabili să gândească mai deschis, și concluzionează că lucrul cu mâinile – specific domeniilor artistice – implică rezolvarea problemelor într-un mod creativ, ceea ce aduce beneficii pe termen în lung în tratarea unor subiecte cu grad sporit de dificultate, indiferent de aria de specialitate.

Prin prisma proiectelor desfășurate de noi până în prezent, am reușit să observăm câteva dintre beneficiile imediate ale programelor dezvoltate în jurul conceptului de educație prin artă:

  • Cei mici reușesc să se familiarizeze atât cu o serie de concepte noi cât și cu informații care nu le sunt la îndemână în viața de zi cu zi; spre exemplu, participanții la un atelier de Arhitectură care pornește de la o repovestire a romanului „Cocoșatul de la Notre Dame” pot la finalul acestuia să discute despre arhitectura secolului al XIV-lea și ulterior să realizeze macheta celebrei catedrale din Paris.
  • Copiii se familiarizează cu specificul unor culturi diferite și dezvoltă o capacitate sporită de înțelegere a diversității; spre exemplu, participanții la atelierul de Teatru de umbre realizat în baza volumului „Mituri ale Greciei Antice” intră în contact cu o serie de caracteristici ale culturii grecești care sunt încă de actualitate.
  • Cei mici descoperă că există mai mult de un răspuns corect, mai multe puncte de vedere și în ce manieră acestea pot fi exprimate în fața altora; în cazul atelierului Tribunalul Personajelor realizat în baza volumului „O mie și una de nopți”, participanții sunt puși în pielea unor personaje diferite pentru a explora perspectivele diferite ale aceluiași subiect, pentru ca ulterior să își susțină aceste opinii și în fața colegilor.
  • În cadrul oricăruia dintre ateliere cei mici învață ce presupune lucrul în echipă, își dezvoltă încrederea în propriile aptitudini și poate descoperi că dificultățile pe care le experimentează nu îl afectează doar pe el și, mai important, că pot fi depășite cu ajutor.

Ateliere_NARATIV_Reghin_actorie

În acest context, dacă simțiți că în mediul academic copilul nu primește o „porție de artă” suficientă, vă sugerăm să apelați la următoarele trucuri ușor de folosit în timpul pe care îl petreceți cu cel mic:
-> păstrați mereu la îndemână câteva materiale simple (creioane colorate, foi, materiale reciclate, etc.) pe care acesta să le poată utiliza oricând;
-> înscrieți-l pe cel mic la ateliere de educație prin artă pentru a îi dezvolta simțul estetic și creativ, pentru a îi observa talentul și pasiunea; Asociația Curtea Veche organizează, la cerere, astfel de ateliere pentru grupuri organizate și NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii cu participare gratuită;
-> mândriți-vă cu operele de artă ale celor mici: puneți lucrările lor la vedere, undeva unde toată lumea poate să le observe. Astfel, copilul va simți că munca sa este apreciată și va continua să exerseze;
-> citiți împreună cărți despre diferite arte și artiști. În felul acesta cel mic se va familiariza cu multitudinea de opțiuni existente, iar dacă observați un interes sporit pentru o anumită arie, încercați să fructificați înclinația și/sau talentul respectiv;
-> observați împreună formele de artă existente în jurul vostru: mergeți la muzeu, concerte sau teatru, dar încercați să fiți atenți și la acele manifestări artistice mai puțin vizibile, la metrou sau în parc;
-> porniți discuții de la ce vă place pentru a îi încuraja să vă împărtășească ce îi atrage și pe ei.

Educația prin artă și metodele alternative de învățare sunt esențiale în dezvoltarea armonioasă a unui copil, și, din fericire, din ce în mai mulți părinți și educatori înțeleg această abordare și contribuie activ la dezvoltarea de programe în acest sens. Printre promotorii beneficiilor educației pentru și prin artă se numără și partenerii noștri de la ArtCrowd – Artiști în educație împreună cu care dezvoltăm concepte educaționale prin care lectura se îmbină cu diverse forme artistice, pentru plăcerea copiilor, sub forma unor ateliere de bandă desenată, teatru de umbre cu figurine, povești pe muzică și arhitectură.

Ateliere_NARATIV_Cristesti_copiiDeliaLili

Delia Popa, Liliana Basarab și Daniela Pălimariu sunt unii dintre artiștii-pedagogi care s-au implicat, de-a lungul timpului, în majoritatea proiectelor construite sub umbrela conceptului NARATIV și ne-au asigurat că:

„includerea diferitelor forme de artă (arte vizuale, teatru, dans, scriere creativă ș.a.m.d.p.) în viața copiilor conduce la o deschidere a acestora către nou, la întărirea stimei de sine, la sporirea capacității și a dorinței de a fi creativi și nu în ultimul rând la dezvoltarea capacitatății de a se auto-evalua și auto-motiva. De asemenea deoarece activitățile artistice se pot realiza cu ușurință în grup, dezvoltă într-un mod plăcut și distractiv capacitățile copiilor de a lucra în echipă și de a comunica eficient.”

Autor: Ramona Mihai

Întâlnire despre lumea teatrului cu Iulia Verdeș și elevii de la Step by Step

În toate întâlnirile organizate până acum am încercat să le facem cunoștință copiilor de la Școala Step by Step cu oameni din domenii diverse, care au învățat de-a lungul timpului că rolul cărților în formarea lor ca oameni și ca profesioniști a fost unul extrem de important. Am aflat împreună ce înseamnă munca unui ilustrator de carte, munca unui autor, ce înseamnă promovarea și lansarea de carte, dar și cum se face o emisiune radio. De data aceasta, alături de noi, pentru o sesiune de zâmbete și întrebări, a fost Iulia Verdeș.

Iulia este actriță de teatru și film și, ca toți ceilalți invitați, a fost și ea foarte încântată de propunerea noastră de a îi întâlni pe copii. Ca de fiecare dată, întâlnirea a debutat cu o serie de întrebări din partea celor mici: „Când ți-ai dat seama că vrei să te faci actriță?”, „Ți s-a întâmplat vreodată să uiți replici?”, „Cât timp îți ia să înveți un rol sau o piesă?”, „În ce filme ai jucat?”

Invitata noastră le-a răspuns cu răbdare tuturor, mărturisindu-le chiar câteva trucuri din această lume fascinantă. Toți fuseseră la teatru, unii la spectacole cu păpuși sau marionete, alții chiar la Teatrul Național. Știam deja că elevii de la Step by Step au un talent deosebit în a „descoase” fiecare invitat, iar acum curiozitatea lor i-a condus să afle care sunt toate persoanele implicate în realizarea unei piese de teatru, ce presupune partea tehnică, ce fac mașiniștii, cum se reglează luminile sau care este rolul sufleorului, dar și care este diferența dintre piesa de teatru și spectacolul de teatru.

Iulia Verdes_Step by Step 2

Spre final, participanții au avut posibilitatea să se joace împreună cu Iulia, care i-a învățat tehnici noi de storytelling și concentrare. Astfel, ei au și-au exersat creativitatea și abilitățile de lucru în echipă și au înțeles, încă o dată, cât de importante sunt poveștile pentru dezvolatarea unor abilități dintre cele mai diverse.

Am încheiat, astfel, o altă întâlnire plină de curiozități și povești din spatele cortinei vieții de artist. Și, poate cel mai important, cu încă o dovadă a faptului că cititul este unul dintre instrumentele de bază pentru formarea în orice meserie.

Autor: Ramona Mihai

Cum îmbunătățește lectura calitatea vieții?

   Cititul crește speranța de viață cu aproximativ 2 ani! La această concluzie au ajuns experții de la Universitatea din Yale în urma unui studiu realizat în anul 2016 și publicat în revista „Social Science and Medicine”. Cercetarea s-a bazat pe un eșantion de 3,635 de americani cu vârsta de 30 ani și a demonstrat că persoanele care citesc mai mult de 3,5 ore pe zi au cu 23% mai puține șanse de a muri în următorii 12 ani. În cazul celor care acordau lecturii mai puțin de 3 ore pe zi, rata mortalității scădea cu 17%. Mai mult, conform experților, light reading-ul, lectura de suprafață, despre care am discutat în acest articol, are efect numai dacă cititorii petrec 7 ore pe zi parcurgând materiale facile ca ziarele sau revistele. Pentru ei, rata mortalității scade numai cu 11%.

   Pe lângă o viață mai lungă, între paginile cărților citite se regăsesc și alte beneficii, precum îmbunătățirea stării generale de spirit. În urma unui studiu din Marea Britanie, bazat pe un eșantion de 4,164 de adulți, s-a ajuns la concluzia că cei care citesc măcar 20 de minute pe zi se simt cu 20% mai mulțumiți de propria viață. În opoziție, persoanele care nu optează să petreacă citind acest interval de timp au cu 28% mai multe șanse decât ceilalți de a suferi de depresie. De asemenea, 1 din 5 cititori afirmă că lectura îi ajută să combată singurătatea.

   Josie Billington, Senior Lecturer and Deputy Director la Center of Research into Reading, care a coordonat studiul din Marea Britanie susține că: “Lectura nu numai că îi ajută pe cititori să înțeleagă aspecte complexe ale vieții, dar îi face să își reamintească de activități plăcute pe care obișnuiau să le facă și deprinderi mai vechi, pe care încă le posedă, ajutându-i astfel să-și redobândească sensul vieții și să-și definească locul pe care îl ocupă în lume”.

   Mai mult, lectura potrivită poate însemna sprijin în momentele în care starea generală de spirit nu este foarte bună, metoda fiind denumită biblioterapie. Aceasta se referă la utilizarea unor cărți de specialitate, dar ușor de parcurs, care să ajute cititorul să-și rezolve probleme precum: lipsa de încredere în sine, negativismul, stresul post-traumatic, anxietatea, dificultățile de comunicare sau bolile de alimentație (anorexia, bulimia). Astfel de cărți sunt utile mai ales în perioada preadolescenței și adolescenței, dar și la vârsta adultă. De asemenea, pentru persoanele care apelează la terapeuți, efectele tratamentului pot fi îmbunătățite dacă în paralel aceștia parcurg cărțile potrivite. Atenție însă, astfel de titluri trebuie recomandate de un specialist în conformitate cu vârsta pacientului.

   Așadar, asemenea vrăjitorilor, care apelau la cărți pentru a utiliza magia, și cititorul pasionat poate dezvolta prin lectura potrivită abilități nebănuite și își poate îmbunătăți calitatea vieții. Condiția este de a avea încredere în magia cărților!

   Noi vrem să descoperim ce se ascunde în paginile cărții de pe noptieră și sperăm că și voi veți face la fel. Spor la citit!

Sursa foto: www.sheknows.com

Autor: Gabriela Ursu

NE MĂRIM ECHIPA – ANGAJĂM COORDONATOR DE PROIECTE

Ne mândrim cu echipa noastră, în cei trei ani de la înființare am crescut foarte mult și acest lucru se datorează oamenilor minunați cu care am lucrat. Am pornit cu pași mici, donații în zonele apropiate Bucureștiului și am ajuns la evenimente organizate în 22 de județe ale țării și peste hotare. Creștem constant și suntem în permanență în căutare de noi colaboratori pentru a implementa și mai multe proiecte frumoase pentru copii.
Până la începutul lunii iulie căutăm un coordonator de proiecte dedicat misiunii noastre pe termen lung. Iată care sunt detaliile pentru acest post full-time:

Descrierea postului
– Asigură coordonarea proiectelor asociației (de la concept până la implementare): donații de carte, ateliere de lectură, concerte caritabile, festival de lectură pentru copii, conferințe și lansări de carte etc.;
– Îndeplinește sarcini administrative specifice pentru activitățile planificate în cadrul proiectelor pe care le coordonează;
– Contactează și menține relația cu sponsori, parteneri, presă, instituții școlare, pedagogi, persoane publice implicate în proiecte;
– Colaborează cu voluntari pentru sprijin în implementarea proiectelor;
– Realizează prezentări și strategii de comunicare pentru promovarea proiectelor;
– Participă la ședințe de lucru și deplasări în țară;
– Contribuie la dezvoltarea asociației cu propuneri noi de proiecte.

Cerinţe
– Absolvent studii de specialitate (relaţii publice, jurnalism, marketing);
– Permis de conducere categoria B;
– Experienţă de minim 1-2 ani în domeniu (în special implementare de proiecte, organizare de evenimente, PR);
– Cunoştinţe de operare PC (Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Power Point, WordPress);
– Cunoştinţe de limba engleză la nivel mediu spre avansat;
– Abilităţi de comunicare interpersonală, negociere, organizare și redactare texte;
– Capacitate de analiză, atitudine pozitivă şi deschisă spre rezolvarea problemelor, rezistență la un ritm de lucru dinamic;
– Iniţiativă şi creativitate;
– Capacitate de coordonare și spirit de echipă;
– Orientare spre rezultate și atingerea obiectivelor.

Îți promitem:
– Un mediu de lucru plăcut cu o echipă tânără și dinamică;
– Oportunitatea de a contribui la activități umanitare;
– Sarcini diverse și stil de lucru independent;
– Deplasări ocazionale pline de energie, relaționare cu parteneri din întreaga țară;
– Salariu aliniat la oferta din sectorul neguvernamental, telefon, laptop și acces la internet, cafea caldă și aromată în fiecare dimineață ????
– Un spațiu în care să îți pui în valoare aptitudinile și să crești odată cu proiectele pe care le coordonezi.

Dacă îți dorești să te alături echipei noastre, te rugăm să ne trimiți, într-un e-mail având subiectul „Aplicație post coordonator de proiecte – [Prenume] [Nume]”, un CV însoţit de o scrisoare de intenţie pe adresa valentina.roman@curteaveche.ro până la data de 5 iunie 2017.

Sectorul ONG din România: Doar 13% dintre organizațiile active dezvoltă proiecte în zona de educație

   Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile a făcut publice rezultatele unui studiu privind sectorul non-guvernamental din țara noastră. Raportul România 2017. Sectorul neguvernamental – profil, tendinţe, provocări aduce în atenţia publicului larg, dar şi a decidenţilor din sfera publică o seamă de informaţii valoroase despre dimensiunea, caracteristicile, evoluţia şi contribuţia la binele public a organizaţiilor societăţii civile.

   Mai jos vă prezentăm o parte din principalele rezultate ale cercetării referitoare la domeniul de activitate al ONG-urilor, situația financiară și implicarea românilor în activitatea acestui sector:

–  Organizațiile neguvernamentale continuă să fie înregistrate cu preponderență în mediul urban, 75% dintre acestea având sediul într-unul dintre orașele sau municipiile României;

– În ultimii 15 ani rata de activitate a organizațiilor neguvernamentale din România a înregistrat o creștere lentă dar relativ constantă. Anul 2015 este marcat de o scădere a ratei de activitate față de anul 2014 în ciuda faptului că se înregistrează anual peste 4000 de organizații noi;

– Din totalul de ONG-uri care activează în zona București-Ilfov, Nord-Vest și Centru, 64% sunt organizații culturale și 57% din domeniul educației;

– Cel mai important domeniu de activitate al ONG-urilor din România este cel social  – doar 13% dintre ONG-urile active  dezvoltă proiecte în zona de educație, domeniu în care se încadrează și asociația noastră;

– În mediul rural sunt active un număr relativ mic de organizații din fiecare dintre domeniile de activitate analizate, cu toate că aici trăiește un procent ridicat al populației;

– Marea majoritate a organizaţiilor (65%),  fie nu au obţinut niciun venit, fie au obţinut venituri modeste, mai mici de 40.000 lei, ceea ce arată că sectorul se află în continuare în situaţia unor resurse financiare mici şi foarte mici, acestea limitându-i capacitatea de acţiune. ONG-urile din Regiunea Bucureşti – Ilfov au generat cea mai mare parte din veniturile totale ale sectorului;

– Sectorul neguvernamental din România este un angajator important, generând un număr mare de locuri de muncă pentru diverse proiecte. Spre exemplu, în anul 2015, numărul de locuri de muncă create de sectorul neguvernamental a fost comparabil sau mai mare decât numărul locurilor de muncă create de unele sectoare de activitate ale economiei naţionale, cum ar fi: intermedieri financiare şi asigurări, producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă, tranzacţii imobiliare;

– Nivelul salariilor din sectorul ONG este scăzut și angajații sunt tineri. Conform cercetării cantitative efectuate în scopul acestui studiu180, o altă caracteristică a sectorului social caritabil o constituie prezenţa masivă a voluntarilor, 91% din totalul organizaţiilor apelând la sprijinul acestora, în vreme ce 19% lucrează exclusiv cu voluntari, dar şi proporţia relativ mică a persoanelor în vârstă de peste 55 de ani în rândul angajaţilor;

– Oarecum surprinzător, finanţările din partea fundaţiilor străine prezintă o frecvenţă relativ mare (39%), în condiţiile în care era de aşteptat un recul al acestora după momentul aderării ce a permis posibilitatea accesării fondurilor structurale şi de coeziune sau a altor finanţări publice din ţări ce nu aparţin spaţiului comunitar.

   Deși cercetarea aduce în atenție o serie de aspecte pozitive referitoare la creșterea vizibilității domeniului și a gradului de implicare al cetățenilor, în zona sectorului educației numărul de ONG-uri este încă limitat și la fel și numărul de proiecte. Prin urmare, încă sunt necesare eforturi pentru a crește gradul de conștientizare a problemelor din domeniul educațional, a nivelului de implicare al populației și al factorilor decizionali în rezolvarea acestora. Noi vom continua să depunem eforturi pentru creșterea accesului la carte în România și a proiectelor de educație prin lectură. Însă, este important să reținem că rezultatele pe termen lung vor fi mai ușor vizibile dacă vom realiza un efort comun cu cât mai mulți parteneri și cu implicare activă din partea adulților – factori de decizie în viața celor mici.

Autor: Gabriela Ursu

Donație de carte cu Gașca Zurli la Carei

Luni, 8 mai 2017, sala Teatrului Municipal Carei a fost umplută până la refuz de elevii de la Şcoala Gimnazială „Vasile Lucaciu” cărora le-am oferit „Cărțile Copilăriei” cu sprijinul Azomureș și Agrotex.

Am găsit aici o comunitate foarte unită și un lider local, domnul Adrian Lăța din partea companiei Agrotex, implicat alături de familia sa în multe activități care susțin cultura în zonă.

„Este foarte important pentru noi să investim în comunitatea în care ne desfășurăm activitatea. Avem în vedere nu doar domeniul agricol, ci și educația copiilor care sperăm să fie cât mai pregătiți pentru ca în viitor să poată urma o meserie care să le aducă satisfacții. Susținem iniţiativa Asociației Curtea Veche pentru că lectura este baza de la care se clădesc pilonii celorlalte activități. Știm că fără aceasta, fără acces la cărți, copiii nu pot avea o șansă reală în viață.” ne-a împărtășit acesta.

Donatie Carei_Agrotex_Gasca Zurli

Un moment special pentru copii a fost interacțiunea cu Mirela Retegan și Fetița Zurli cu care s-au distrat pe acordurile cunoscutelor melodii Gașca Zurli și în fața cărora cei mici au promis că vor citi de acum încolo cel puțin câte o pagină pe zi. Mirela a declarat pentru ziarul local, Buletin de Carei:

,,A fost o întâlnire specială mai ales pentru că este un loc unde noi nu prea ajungem cu Gașca Zurli. Am redescoperit Careiul mai frumos şi mai deschis. Copii au fost foarte luminoşi, receptivi; ştiu, toate cântecele noastre.”

donatie_carei_agrotex_gasca zurli2

Ne-am bucurat să aflăm și că partenerii noștri de la Azomureș, prin Ovidiu Maior (PR Manager) sunt atașați personal de proiect și răspândesc în jur misiunea lecturii pe care o promovăm împreună. Acesta le-a mărturisit celor mici că deși băiatul său în vârstă de 8 ani, Luca, nu era cel mai înfocat cititor, cu timpul acesta a început să îndrăgească cititul. De fiecare dată când Ovidiu se întoarce din deplasările pe care le avem împreună, îi aduce lui Luca o carte nouă și acesta așteaptă nerăbdător să afle ce titlu nou va mai primi.

Acțiunea face parte dintr-un proiect amplu inițiat de Asociația Curtea Veche în cadrul programului național de lectură „Cărțile copilăriei” și desfășurat în comunitățile agricole în parteneriat cu Azomureș, cel mai important producător de îngrășăminte minerale din România. Vă invităm să trăiți o parte din emoția acestei zile vizionând fotografii de la eveniment aici.

Parteneri și sponsori:

parteneri-02

Donație de carte împreună cu angajații Lugera the People Republic în comuna Spanțov, județul Călărași

Nu acum mult timp, povesteam într-un articol realizat împreună cu partenerii noștri de la Lugera The People Republic Romania, una dintre cele mai mari companii de recrutare din România, despre cât de importantă este lectura în construirea unei cariere de succes:

“În calitate de recruiteri știm destul de bine care sunt direcțiile înspre care se îndreaptă piața muncii și știm, spre exemplu, că Singapore se anunță a fi o viitoare mare putere în acest sens pentru ca investește foarte mult în educație. În Romania, realitatea statisticilor actuale privind analfabetismul funcțional, gradul de lectură în rândul copiilor și accesul la cărți nu este deloc încurajatoare. Este vital ca adulții să își dea seama că suntem cu toții responsabili de viitorul următoarelor generații, de a le insufla plăcerea cititului.” declara Cristina Săvuică, Chief Happiness Office – Lugera The People Republic România.

Împărtășind aceleași gânduri comune cu privire la educația viitoarelor generații, gestul frumos al angajaților Lugera The People Republic Romania nu a întârziat să apară. Au pus mână de la mână și s-au alăturat campaniei noastre de donații în mediul rural pentru a oferi „Cărțile Copilăriei” elevilor din localitatea Spanțov, județul Călărași. Așa că imediat după vacanța de 1 Mai, am pornit la drum cu doi prieteni, actorul Mihai Călin și vlogger-ul Alin Pandaru (Pandutzu) într-o mașina Dacia Logan MCV.

Recunoaștem, planul era să îi surprindem pe cei mici, dar noi am fost cei care am avut parte de lucruri neașteptate. De la primirea cu pâine și sare, până la momentele artistice pregătite de cei mici și gustările primite înainte de plecare, atât elevii cât și cadrele didactice ne-au impresionat cu primirea caldă și plină de entuziasm. Poeziile și cântecele din programul pregătit de copii au avut toate un subiect comun: cărțile; iar piesa de teatru scrisă și jucată de elevi ne-a făcut cunoștință cu o serie de personaje pe care nu le-am cunoscut până acum: Vrăjitoarea Incultura și Zânele Imaginația și Speranța. Copiii ne-au transmis că au avut emoții foarte mari pentru că au fost pe scenă și mai ales pentru că au cunoscut atât de mulți oameni noi deodată, așa că le-am împărtășit câteva tehnici din actorie pe care să le folosească în viitor pentru a își stăpâni emoțiile.

Restul întâlnirii cu cei peste 200 de elevi a decurs sub forma unui dialog. Pornind de la ceea ce ei ne-au împărtășit că își doresc să devină când vor crește mari, atât Cristina Săvuică, (Chief Happiness Office – Lugera The People Republic România), cât și Valentina Roman (director executiv – Asociația Curtea Veche) le-au povestit cât este de importantă lectura indiferent de domeniul spre care te îndrepți. Chiar și dacă vrei să devii fotbalist, precum unul dintre băieți ne-a mărturisit.

donatie lugera_spantov_mihai calin2

În încheiere, actorul Mihai Călin a citit împreună cu unul dintre micuți un fragment scurt din „Robinson Crusoe” și le-a arătat tuturor celor prezenți cum poveștile pot prinde viață dacă ne punem în pielea personajelor. El a concluzionat spunând:

„Ceea ce ne dau poveștile este energie. Ne dau cunoștințe, ne dau imaginație. Și la fel ca în sport când ridici o ganteră și ți se dezvoltă mușchii sau la fotbal, când alergi și devii din ce în ce mai rapid dacă te antrenezi zilnic, cărțile fac același lucru cu noi: ne fac mai deștepți. Și așa ajungem să înțelegem din ce în ce mai mult din lucrurile care ne înconjoară și care ni se întâmplă.”

Înainte de a ne întoarce în București, am împărțit cărți tuturor celor prezenți care ne-au cerut autografe și câteva gânduri pentru a le păstra drept amintire. Am plecat încântați să observăm că unii dintre copiii prezenți nu au plecat acasă imediat, ci au mai zăbovit câteva minute pentru a răsfoi paginile volumelor primite.

donatie lugera_spantov_cristina savuica

Mulțumim Dacia Renault România pentru autoturismul cu care ne-am dus și ne-am întors în siguranță, angajaților Lugera the People Republic România care au făcut această donație posibilă, lui Mihai Călin pentru povești și sfaturi și, nu în ultimul rând, lui Pandutzu pentru materialul video pe care îl puteți urmări mai jos:

panda_copii_buton_lugera_spantov

Parteneri și sponsori:

 Logo_Lugera_color  Dacia_logo_2008

Pentru mai multe fotografii de la eveniment click aici.

Despre importanța lecturii în familie: Irén Arsene Máté (președinte, Asociația Curtea Veche)

Cu doamna Irén Arsene Máté – președintele Asociației Curtea Veche și directorul Curtea Veche Publishing – discuțiile cu și despre citit sunt la ordinea zilei. De data aceasta, însă, am rugat-o să ne împărtășească primele sale amintiri despre cărți, iar discuția s-a continuat cu o serie de idei privind lectura de plăcere și cititul în familie.

În primul rând am aflat de la doamna Arsene ce impact a avut întâlnirea cu bibliotecara din școala primară și că, atât vocea acesteia, cât și mirosul cărților vechi îi sunt încă vii în memorie. Ne-a mai împărtășit că în copilărie a fost fascinată de aventurile lui Winnetou, personaj creat de autorul de origine germană Karl May, și de felul în care tribul indienilor apași din această poveste își construiește un stil de viață în strânsă legătură cu natura.

Un alt subiect atins în discuție a fost motivarea celor mici să citească. Doamna Irén Arsene ne-a vorbit, din experiența personală, despre modul în care fiul său a devenit pasionat de lectură.

„Chiar dacă la început nu a manifestat o curiozitate foarte mare pentru cărți, căci prezența lor era firească pentru el, titlurile potrivite – cele din colecția „Câte ceva despre…” – i-au stârnit interesul și l-au motivat să continue să descopere informații noi prin lectură.”

În dialogul nostru a fost subliniată și importanța cărților pentru dezvoltarea personală, acestea fiind o sursă de experiențe și de modele de urmat, atât în carieră, cât și pe plan individual. Ne-a mărturisit că pentru acest loc deosebit pe care ar trebui să îl ocupe lectura în viața noastră a luat și decizia de a înființa Asociația Curtea Veche în anul 2014. Având convingerea comună că rolul adultului este de a cultiva plăcerea pentru lectură a celui mic, mergem prin țară pentru a vorbi copiilor, părinților și profesorilor despre importanța cărții potrivite la momentul potrivit.

Mai multe despre toate acestea în video-ul de mai jos:

Citește și alte interviuri cu sfaturi primite de la persoane publice din România despre lectura în familie -> aici.

Legătura dintre lectură și PIB-ul României

   Lectura este esențială pentru dezvoltarea umană, ne ajută să ne desfășurăm activitățile de zi cu zi și, implicit, să contribuim la progresul societății în ansamblu. Alfabetizarea, ca rezultat al procesului de școlarizare, contribuie la dezvoltarea economică numai dacă este însoțită de progres la toate nivelurile societății: de la sistemul politic și modul în care este structurată economia și dezvoltarea științifică și tehnologică, până la comportamentul și modul de a gândi al individului de rând.

 Studiile în domeniul educației arată apariția unui nou tip de analfabetism, cel funcțional care se referă la acele persoane care deși știu să citească, nu pot contextualiza și reda informațiile din textul parcurs. Studiile PISA din 2015 confirmă că în țara noastră exista un procent foarte ridicat de elevi analfabeți funcțional: 42%. Ocupăm locul 48 din 78 de țări în topul european, situându-ne sub medie.

   Aceste rezultate sunt strâns corelate cu numărul mare de șomeri înregistrați în țara noastră: conform studiului Institutului Național de Statistică privind forța de muncă în România, în 2015, 624 000 de români nu aveau un loc de muncă, 23,8% fiind tineri cu vârste între 15-24 de ani și 29% având vârsta între 25-34 de ani. Cea mai ridicată rată a șomajului, 8,1%, s-a înregistrat în rândul persoanelor cu nivel scăzut de educație și 15,5% dintre aceștia sunt localizați în mediul urban. De asemenea, din totalul șomerilor 21,3% erau absolvenți de învățământ gimnazial, iar 16,4% erau absolvenți ai unor școli profesionale, complementare sau de ucenici. Așadar, analfabetismul funcțional poate duce la șomaj, iar acesta afectează în mod direct dezvoltarea economică a unei țări și la nivel microsocial împiedică individul să se implice în deciziile politice specifice unei societăți democratice și îl supune excluderii sociale.

   În acest caz, care ar fi soluțiile posibile? Conform analizei profesorului Eric Hanushek de la Universitatea din Stanford, prezentate în cadrul Romanian Business Leaders Summit (2 – 3 martie 2017): „creșterea economică se poate realiza numai dacă se dezvoltă competențele și aptitudinile individuale (aici fiind inclusă și lectura, ca bază a procesului de învățare), iar schimbarea de la nivelul sistemului de educație este posibilă, însă numai printr-un angajament constant și pe termen lung.”

   Considerăm că  este  datoria  noastră, a tuturor adulților, de a ne asigura că cei mici învață corect să citească, că își dezvoltă abilitatea de a înțelege ceea ce citesc și se deprind cu obiceiul de a citi de plăcere. Am creat programul național de lectură „Cărțile copilăriei” cu acest scop și continuăm activitatea, însă avem nevoie de un sprijin colectiv, pe toate palierele, pentru a duce lectura printre ritualurile zilnice sau săptămânale. Experții au estimat, la Romanian Leaders Business Summit, că dacă am genera schimbarea și toți elevii României ar atinge măcar nivelul 1 la testul PISA privind analfabetismul funcțional, atunci PIB-ul României ar crește cu 300% în 15 ani.

Sursa foto: milestoneseducation.com

Autor: Gabriela Ursu