Întâlnire despre lumea teatrului cu Iulia Verdeș și elevii de la Step by Step

În toate întâlnirile organizate până acum am încercat să le facem cunoștință copiilor de la Școala Step by Step cu oameni din domenii diverse, care au învățat de-a lungul timpului că rolul cărților în formarea lor ca oameni și ca profesioniști a fost unul extrem de important. Am aflat împreună ce înseamnă munca unui ilustrator de carte, munca unui autor, ce înseamnă promovarea și lansarea de carte, dar și cum se face o emisiune radio. De data aceasta, alături de noi, pentru o sesiune de zâmbete și întrebări, a fost Iulia Verdeș.

Iulia este actriță de teatru și film și, ca toți ceilalți invitați, a fost și ea foarte încântată de propunerea noastră de a îi întâlni pe copii. Ca de fiecare dată, întâlnirea a debutat cu o serie de întrebări din partea celor mici: „Când ți-ai dat seama că vrei să te faci actriță?”, „Ți s-a întâmplat vreodată să uiți replici?”, „Cât timp îți ia să înveți un rol sau o piesă?”, „În ce filme ai jucat?”

Invitata noastră le-a răspuns cu răbdare tuturor, mărturisindu-le chiar câteva trucuri din această lume fascinantă. Toți fuseseră la teatru, unii la spectacole cu păpuși sau marionete, alții chiar la Teatrul Național. Știam deja că elevii de la Step by Step au un talent deosebit în a „descoase” fiecare invitat, iar acum curiozitatea lor i-a condus să afle care sunt toate persoanele implicate în realizarea unei piese de teatru, ce presupune partea tehnică, ce fac mașiniștii, cum se reglează luminile sau care este rolul sufleorului, dar și care este diferența dintre piesa de teatru și spectacolul de teatru.

Iulia Verdes_Step by Step 2

Spre final, participanții au avut posibilitatea să se joace împreună cu Iulia, care i-a învățat tehnici noi de storytelling și concentrare. Astfel, ei au și-au exersat creativitatea și abilitățile de lucru în echipă și au înțeles, încă o dată, cât de importante sunt poveștile pentru dezvolatarea unor abilități dintre cele mai diverse.

Am încheiat, astfel, o altă întâlnire plină de curiozități și povești din spatele cortinei vieții de artist. Și, poate cel mai important, cu încă o dovadă a faptului că cititul este unul dintre instrumentele de bază pentru formarea în orice meserie.

Autor: Ramona Mihai

Cum îmbunătățește lectura calitatea vieții?

   Cititul crește speranța de viață cu aproximativ 2 ani! La această concluzie au ajuns experții de la Universitatea din Yale în urma unui studiu realizat în anul 2016 și publicat în revista „Social Science and Medicine”. Cercetarea s-a bazat pe un eșantion de 3,635 de americani cu vârsta de 30 ani și a demonstrat că persoanele care citesc mai mult de 3,5 ore pe zi au cu 23% mai puține șanse de a muri în următorii 12 ani. În cazul celor care acordau lecturii mai puțin de 3 ore pe zi, rata mortalității scădea cu 17%. Mai mult, conform experților, light reading-ul, lectura de suprafață, despre care am discutat în acest articol, are efect numai dacă cititorii petrec 7 ore pe zi parcurgând materiale facile ca ziarele sau revistele. Pentru ei, rata mortalității scade numai cu 11%.

   Pe lângă o viață mai lungă, între paginile cărților citite se regăsesc și alte beneficii, precum îmbunătățirea stării generale de spirit. În urma unui studiu din Marea Britanie, bazat pe un eșantion de 4,164 de adulți, s-a ajuns la concluzia că cei care citesc măcar 20 de minute pe zi se simt cu 20% mai mulțumiți de propria viață. În opoziție, persoanele care nu optează să petreacă citind acest interval de timp au cu 28% mai multe șanse decât ceilalți de a suferi de depresie. De asemenea, 1 din 5 cititori afirmă că lectura îi ajută să combată singurătatea.

   Josie Billington, Senior Lecturer and Deputy Director la Center of Research into Reading, care a coordonat studiul din Marea Britanie susține că: “Lectura nu numai că îi ajută pe cititori să înțeleagă aspecte complexe ale vieții, dar îi face să își reamintească de activități plăcute pe care obișnuiau să le facă și deprinderi mai vechi, pe care încă le posedă, ajutându-i astfel să-și redobândească sensul vieții și să-și definească locul pe care îl ocupă în lume”.

   Mai mult, lectura potrivită poate însemna sprijin în momentele în care starea generală de spirit nu este foarte bună, metoda fiind denumită biblioterapie. Aceasta se referă la utilizarea unor cărți de specialitate, dar ușor de parcurs, care să ajute cititorul să-și rezolve probleme precum: lipsa de încredere în sine, negativismul, stresul post-traumatic, anxietatea, dificultățile de comunicare sau bolile de alimentație (anorexia, bulimia). Astfel de cărți sunt utile mai ales în perioada preadolescenței și adolescenței, dar și la vârsta adultă. De asemenea, pentru persoanele care apelează la terapeuți, efectele tratamentului pot fi îmbunătățite dacă în paralel aceștia parcurg cărțile potrivite. Atenție însă, astfel de titluri trebuie recomandate de un specialist în conformitate cu vârsta pacientului.

   Așadar, asemenea vrăjitorilor, care apelau la cărți pentru a utiliza magia, și cititorul pasionat poate dezvolta prin lectura potrivită abilități nebănuite și își poate îmbunătăți calitatea vieții. Condiția este de a avea încredere în magia cărților!

   Noi vrem să descoperim ce se ascunde în paginile cărții de pe noptieră și sperăm că și voi veți face la fel. Spor la citit!

Sursa foto: www.sheknows.com

Autor: Gabriela Ursu

NE MĂRIM ECHIPA – ANGAJĂM COORDONATOR DE PROIECTE

Ne mândrim cu echipa noastră, în cei trei ani de la înființare am crescut foarte mult și acest lucru se datorează oamenilor minunați cu care am lucrat. Am pornit cu pași mici, donații în zonele apropiate Bucureștiului și am ajuns la evenimente organizate în 22 de județe ale țării și peste hotare. Creștem constant și suntem în permanență în căutare de noi colaboratori pentru a implementa și mai multe proiecte frumoase pentru copii.
Până la începutul lunii iulie căutăm un coordonator de proiecte dedicat misiunii noastre pe termen lung. Iată care sunt detaliile pentru acest post full-time:

Descrierea postului
– Asigură coordonarea proiectelor asociației (de la concept până la implementare): donații de carte, ateliere de lectură, concerte caritabile, festival de lectură pentru copii, conferințe și lansări de carte etc.;
– Îndeplinește sarcini administrative specifice pentru activitățile planificate în cadrul proiectelor pe care le coordonează;
– Contactează și menține relația cu sponsori, parteneri, presă, instituții școlare, pedagogi, persoane publice implicate în proiecte;
– Colaborează cu voluntari pentru sprijin în implementarea proiectelor;
– Realizează prezentări și strategii de comunicare pentru promovarea proiectelor;
– Participă la ședințe de lucru și deplasări în țară;
– Contribuie la dezvoltarea asociației cu propuneri noi de proiecte.

Cerinţe
– Absolvent studii de specialitate (relaţii publice, jurnalism, marketing);
– Permis de conducere categoria B;
– Experienţă de minim 1-2 ani în domeniu (în special implementare de proiecte, organizare de evenimente, PR);
– Cunoştinţe de operare PC (Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Power Point, WordPress);
– Cunoştinţe de limba engleză la nivel mediu spre avansat;
– Abilităţi de comunicare interpersonală, negociere, organizare și redactare texte;
– Capacitate de analiză, atitudine pozitivă şi deschisă spre rezolvarea problemelor, rezistență la un ritm de lucru dinamic;
– Iniţiativă şi creativitate;
– Capacitate de coordonare și spirit de echipă;
– Orientare spre rezultate și atingerea obiectivelor.

Îți promitem:
– Un mediu de lucru plăcut cu o echipă tânără și dinamică;
– Oportunitatea de a contribui la activități umanitare;
– Sarcini diverse și stil de lucru independent;
– Deplasări ocazionale pline de energie, relaționare cu parteneri din întreaga țară;
– Salariu aliniat la oferta din sectorul neguvernamental, telefon, laptop și acces la internet, cafea caldă și aromată în fiecare dimineață ????
– Un spațiu în care să îți pui în valoare aptitudinile și să crești odată cu proiectele pe care le coordonezi.

Dacă îți dorești să te alături echipei noastre, te rugăm să ne trimiți, într-un e-mail având subiectul „Aplicație post coordonator de proiecte – [Prenume] [Nume]”, un CV însoţit de o scrisoare de intenţie pe adresa valentina.roman@curteaveche.ro până la data de 5 iunie 2017.

Sectorul ONG din România: Doar 13% dintre organizațiile active dezvoltă proiecte în zona de educație

   Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile a făcut publice rezultatele unui studiu privind sectorul non-guvernamental din țara noastră. Raportul România 2017. Sectorul neguvernamental – profil, tendinţe, provocări aduce în atenţia publicului larg, dar şi a decidenţilor din sfera publică o seamă de informaţii valoroase despre dimensiunea, caracteristicile, evoluţia şi contribuţia la binele public a organizaţiilor societăţii civile.

   Mai jos vă prezentăm o parte din principalele rezultate ale cercetării referitoare la domeniul de activitate al ONG-urilor, situația financiară și implicarea românilor în activitatea acestui sector:

–  Organizațiile neguvernamentale continuă să fie înregistrate cu preponderență în mediul urban, 75% dintre acestea având sediul într-unul dintre orașele sau municipiile României;

– În ultimii 15 ani rata de activitate a organizațiilor neguvernamentale din România a înregistrat o creștere lentă dar relativ constantă. Anul 2015 este marcat de o scădere a ratei de activitate față de anul 2014 în ciuda faptului că se înregistrează anual peste 4000 de organizații noi;

– Din totalul de ONG-uri care activează în zona București-Ilfov, Nord-Vest și Centru, 64% sunt organizații culturale și 57% din domeniul educației;

– Cel mai important domeniu de activitate al ONG-urilor din România este cel social  – doar 13% dintre ONG-urile active  dezvoltă proiecte în zona de educație, domeniu în care se încadrează și asociația noastră;

– În mediul rural sunt active un număr relativ mic de organizații din fiecare dintre domeniile de activitate analizate, cu toate că aici trăiește un procent ridicat al populației;

– Marea majoritate a organizaţiilor (65%),  fie nu au obţinut niciun venit, fie au obţinut venituri modeste, mai mici de 40.000 lei, ceea ce arată că sectorul se află în continuare în situaţia unor resurse financiare mici şi foarte mici, acestea limitându-i capacitatea de acţiune. ONG-urile din Regiunea Bucureşti – Ilfov au generat cea mai mare parte din veniturile totale ale sectorului;

– Sectorul neguvernamental din România este un angajator important, generând un număr mare de locuri de muncă pentru diverse proiecte. Spre exemplu, în anul 2015, numărul de locuri de muncă create de sectorul neguvernamental a fost comparabil sau mai mare decât numărul locurilor de muncă create de unele sectoare de activitate ale economiei naţionale, cum ar fi: intermedieri financiare şi asigurări, producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă, tranzacţii imobiliare;

– Nivelul salariilor din sectorul ONG este scăzut și angajații sunt tineri. Conform cercetării cantitative efectuate în scopul acestui studiu180, o altă caracteristică a sectorului social caritabil o constituie prezenţa masivă a voluntarilor, 91% din totalul organizaţiilor apelând la sprijinul acestora, în vreme ce 19% lucrează exclusiv cu voluntari, dar şi proporţia relativ mică a persoanelor în vârstă de peste 55 de ani în rândul angajaţilor;

– Oarecum surprinzător, finanţările din partea fundaţiilor străine prezintă o frecvenţă relativ mare (39%), în condiţiile în care era de aşteptat un recul al acestora după momentul aderării ce a permis posibilitatea accesării fondurilor structurale şi de coeziune sau a altor finanţări publice din ţări ce nu aparţin spaţiului comunitar.

   Deși cercetarea aduce în atenție o serie de aspecte pozitive referitoare la creșterea vizibilității domeniului și a gradului de implicare al cetățenilor, în zona sectorului educației numărul de ONG-uri este încă limitat și la fel și numărul de proiecte. Prin urmare, încă sunt necesare eforturi pentru a crește gradul de conștientizare a problemelor din domeniul educațional, a nivelului de implicare al populației și al factorilor decizionali în rezolvarea acestora. Noi vom continua să depunem eforturi pentru creșterea accesului la carte în România și a proiectelor de educație prin lectură. Însă, este important să reținem că rezultatele pe termen lung vor fi mai ușor vizibile dacă vom realiza un efort comun cu cât mai mulți parteneri și cu implicare activă din partea adulților – factori de decizie în viața celor mici.

Autor: Gabriela Ursu

Donație de carte cu Gașca Zurli la Carei

Luni, 8 mai 2017, sala Teatrului Municipal Carei a fost umplută până la refuz de elevii de la Şcoala Gimnazială „Vasile Lucaciu” cărora le-am oferit „Cărțile Copilăriei” cu sprijinul Azomureș și Agrotex.

Am găsit aici o comunitate foarte unită și un lider local, domnul Adrian Lăța din partea companiei Agrotex, implicat alături de familia sa în multe activități care susțin cultura în zonă.

„Este foarte important pentru noi să investim în comunitatea în care ne desfășurăm activitatea. Avem în vedere nu doar domeniul agricol, ci și educația copiilor care sperăm să fie cât mai pregătiți pentru ca în viitor să poată urma o meserie care să le aducă satisfacții. Susținem iniţiativa Asociației Curtea Veche pentru că lectura este baza de la care se clădesc pilonii celorlalte activități. Știm că fără aceasta, fără acces la cărți, copiii nu pot avea o șansă reală în viață.” ne-a împărtășit acesta.

Donatie Carei_Agrotex_Gasca Zurli

Un moment special pentru copii a fost interacțiunea cu Mirela Retegan și Fetița Zurli cu care s-au distrat pe acordurile cunoscutelor melodii Gașca Zurli și în fața cărora cei mici au promis că vor citi de acum încolo cel puțin câte o pagină pe zi. Mirela a declarat pentru ziarul local, Buletin de Carei:

,,A fost o întâlnire specială mai ales pentru că este un loc unde noi nu prea ajungem cu Gașca Zurli. Am redescoperit Careiul mai frumos şi mai deschis. Copii au fost foarte luminoşi, receptivi; ştiu, toate cântecele noastre.”

donatie_carei_agrotex_gasca zurli2

Ne-am bucurat să aflăm și că partenerii noștri de la Azomureș, prin Ovidiu Maior (PR Manager) sunt atașați personal de proiect și răspândesc în jur misiunea lecturii pe care o promovăm împreună. Acesta le-a mărturisit celor mici că deși băiatul său în vârstă de 8 ani, Luca, nu era cel mai înfocat cititor, cu timpul acesta a început să îndrăgească cititul. De fiecare dată când Ovidiu se întoarce din deplasările pe care le avem împreună, îi aduce lui Luca o carte nouă și acesta așteaptă nerăbdător să afle ce titlu nou va mai primi.

Acțiunea face parte dintr-un proiect amplu inițiat de Asociația Curtea Veche în cadrul programului național de lectură „Cărțile copilăriei” și desfășurat în comunitățile agricole în parteneriat cu Azomureș, cel mai important producător de îngrășăminte minerale din România. Vă invităm să trăiți o parte din emoția acestei zile vizionând fotografii de la eveniment aici.

Parteneri și sponsori:

parteneri-02

Donație de carte împreună cu angajații Lugera the People Republic în comuna Spanțov, județul Călărași

Nu acum mult timp, povesteam într-un articol realizat împreună cu partenerii noștri de la Lugera The People Republic Romania, una dintre cele mai mari companii de recrutare din România, despre cât de importantă este lectura în construirea unei cariere de succes:

“În calitate de recruiteri știm destul de bine care sunt direcțiile înspre care se îndreaptă piața muncii și știm, spre exemplu, că Singapore se anunță a fi o viitoare mare putere în acest sens pentru ca investește foarte mult în educație. În Romania, realitatea statisticilor actuale privind analfabetismul funcțional, gradul de lectură în rândul copiilor și accesul la cărți nu este deloc încurajatoare. Este vital ca adulții să își dea seama că suntem cu toții responsabili de viitorul următoarelor generații, de a le insufla plăcerea cititului.” declara Cristina Săvuică, Chief Happiness Office – Lugera The People Republic România.

Împărtășind aceleași gânduri comune cu privire la educația viitoarelor generații, gestul frumos al angajaților Lugera The People Republic Romania nu a întârziat să apară. Au pus mână de la mână și s-au alăturat campaniei noastre de donații în mediul rural pentru a oferi „Cărțile Copilăriei” elevilor din localitatea Spanțov, județul Călărași. Așa că imediat după vacanța de 1 Mai, am pornit la drum cu doi prieteni, actorul Mihai Călin și vlogger-ul Alin Pandaru (Pandutzu) într-o mașina Dacia Logan MCV.

Recunoaștem, planul era să îi surprindem pe cei mici, dar noi am fost cei care am avut parte de lucruri neașteptate. De la primirea cu pâine și sare, până la momentele artistice pregătite de cei mici și gustările primite înainte de plecare, atât elevii cât și cadrele didactice ne-au impresionat cu primirea caldă și plină de entuziasm. Poeziile și cântecele din programul pregătit de copii au avut toate un subiect comun: cărțile; iar piesa de teatru scrisă și jucată de elevi ne-a făcut cunoștință cu o serie de personaje pe care nu le-am cunoscut până acum: Vrăjitoarea Incultura și Zânele Imaginația și Speranța. Copiii ne-au transmis că au avut emoții foarte mari pentru că au fost pe scenă și mai ales pentru că au cunoscut atât de mulți oameni noi deodată, așa că le-am împărtășit câteva tehnici din actorie pe care să le folosească în viitor pentru a își stăpâni emoțiile.

Restul întâlnirii cu cei peste 200 de elevi a decurs sub forma unui dialog. Pornind de la ceea ce ei ne-au împărtășit că își doresc să devină când vor crește mari, atât Cristina Săvuică, (Chief Happiness Office – Lugera The People Republic România), cât și Valentina Roman (director executiv – Asociația Curtea Veche) le-au povestit cât este de importantă lectura indiferent de domeniul spre care te îndrepți. Chiar și dacă vrei să devii fotbalist, precum unul dintre băieți ne-a mărturisit.

donatie lugera_spantov_mihai calin2

În încheiere, actorul Mihai Călin a citit împreună cu unul dintre micuți un fragment scurt din „Robinson Crusoe” și le-a arătat tuturor celor prezenți cum poveștile pot prinde viață dacă ne punem în pielea personajelor. El a concluzionat spunând:

„Ceea ce ne dau poveștile este energie. Ne dau cunoștințe, ne dau imaginație. Și la fel ca în sport când ridici o ganteră și ți se dezvoltă mușchii sau la fotbal, când alergi și devii din ce în ce mai rapid dacă te antrenezi zilnic, cărțile fac același lucru cu noi: ne fac mai deștepți. Și așa ajungem să înțelegem din ce în ce mai mult din lucrurile care ne înconjoară și care ni se întâmplă.”

Înainte de a ne întoarce în București, am împărțit cărți tuturor celor prezenți care ne-au cerut autografe și câteva gânduri pentru a le păstra drept amintire. Am plecat încântați să observăm că unii dintre copiii prezenți nu au plecat acasă imediat, ci au mai zăbovit câteva minute pentru a răsfoi paginile volumelor primite.

donatie lugera_spantov_cristina savuica

Mulțumim Dacia Renault România pentru autoturismul cu care ne-am dus și ne-am întors în siguranță, angajaților Lugera the People Republic România care au făcut această donație posibilă, lui Mihai Călin pentru povești și sfaturi și, nu în ultimul rând, lui Pandutzu pentru materialul video pe care îl puteți urmări mai jos:

panda_copii_buton_lugera_spantov

Parteneri și sponsori:

 Logo_Lugera_color  Dacia_logo_2008

Pentru mai multe fotografii de la eveniment click aici.

Despre importanța lecturii în familie: Irén Arsene Máté (președinte, Asociația Curtea Veche)

Cu doamna Irén Arsene Máté – președintele Asociației Curtea Veche și directorul Curtea Veche Publishing – discuțiile cu și despre citit sunt la ordinea zilei. De data aceasta, însă, am rugat-o să ne împărtășească primele sale amintiri despre cărți, iar discuția s-a continuat cu o serie de idei privind lectura de plăcere și cititul în familie.

În primul rând am aflat de la doamna Arsene ce impact a avut întâlnirea cu bibliotecara din școala primară și că, atât vocea acesteia, cât și mirosul cărților vechi îi sunt încă vii în memorie. Ne-a mai împărtășit că în copilărie a fost fascinată de aventurile lui Winnetou, personaj creat de autorul de origine germană Karl May, și de felul în care tribul indienilor apași din această poveste își construiește un stil de viață în strânsă legătură cu natura.

Un alt subiect atins în discuție a fost motivarea celor mici să citească. Doamna Irén Arsene ne-a vorbit, din experiența personală, despre modul în care fiul său a devenit pasionat de lectură.

„Chiar dacă la început nu a manifestat o curiozitate foarte mare pentru cărți, căci prezența lor era firească pentru el, titlurile potrivite – cele din colecția „Câte ceva despre…” – i-au stârnit interesul și l-au motivat să continue să descopere informații noi prin lectură.”

În dialogul nostru a fost subliniată și importanța cărților pentru dezvoltarea personală, acestea fiind o sursă de experiențe și de modele de urmat, atât în carieră, cât și pe plan individual. Ne-a mărturisit că pentru acest loc deosebit pe care ar trebui să îl ocupe lectura în viața noastră a luat și decizia de a înființa Asociația Curtea Veche în anul 2014. Având convingerea comună că rolul adultului este de a cultiva plăcerea pentru lectură a celui mic, mergem prin țară pentru a vorbi copiilor, părinților și profesorilor despre importanța cărții potrivite la momentul potrivit.

Mai multe despre toate acestea în video-ul de mai jos:

Citește și alte interviuri cu sfaturi primite de la persoane publice din România despre lectura în familie -> aici.

Legătura dintre lectură și PIB-ul României

   Lectura este esențială pentru dezvoltarea umană, ne ajută să ne desfășurăm activitățile de zi cu zi și, implicit, să contribuim la progresul societății în ansamblu. Alfabetizarea, ca rezultat al procesului de școlarizare, contribuie la dezvoltarea economică numai dacă este însoțită de progres la toate nivelurile societății: de la sistemul politic și modul în care este structurată economia și dezvoltarea științifică și tehnologică, până la comportamentul și modul de a gândi al individului de rând.

 Studiile în domeniul educației arată apariția unui nou tip de analfabetism, cel funcțional care se referă la acele persoane care deși știu să citească, nu pot contextualiza și reda informațiile din textul parcurs. Studiile PISA din 2015 confirmă că în țara noastră exista un procent foarte ridicat de elevi analfabeți funcțional: 42%. Ocupăm locul 48 din 78 de țări în topul european, situându-ne sub medie.

   Aceste rezultate sunt strâns corelate cu numărul mare de șomeri înregistrați în țara noastră: conform studiului Institutului Național de Statistică privind forța de muncă în România, în 2015, 624 000 de români nu aveau un loc de muncă, 23,8% fiind tineri cu vârste între 15-24 de ani și 29% având vârsta între 25-34 de ani. Cea mai ridicată rată a șomajului, 8,1%, s-a înregistrat în rândul persoanelor cu nivel scăzut de educație și 15,5% dintre aceștia sunt localizați în mediul urban. De asemenea, din totalul șomerilor 21,3% erau absolvenți de învățământ gimnazial, iar 16,4% erau absolvenți ai unor școli profesionale, complementare sau de ucenici. Așadar, analfabetismul funcțional poate duce la șomaj, iar acesta afectează în mod direct dezvoltarea economică a unei țări și la nivel microsocial împiedică individul să se implice în deciziile politice specifice unei societăți democratice și îl supune excluderii sociale.

   În acest caz, care ar fi soluțiile posibile? Conform analizei profesorului Eric Hanushek de la Universitatea din Stanford, prezentate în cadrul Romanian Business Leaders Summit (2 – 3 martie 2017): „creșterea economică se poate realiza numai dacă se dezvoltă competențele și aptitudinile individuale (aici fiind inclusă și lectura, ca bază a procesului de învățare), iar schimbarea de la nivelul sistemului de educație este posibilă, însă numai printr-un angajament constant și pe termen lung.”

   Considerăm că  este  datoria  noastră, a tuturor adulților, de a ne asigura că cei mici învață corect să citească, că își dezvoltă abilitatea de a înțelege ceea ce citesc și se deprind cu obiceiul de a citi de plăcere. Am creat programul național de lectură „Cărțile copilăriei” cu acest scop și continuăm activitatea, însă avem nevoie de un sprijin colectiv, pe toate palierele, pentru a duce lectura printre ritualurile zilnice sau săptămânale. Experții au estimat, la Romanian Leaders Business Summit, că dacă am genera schimbarea și toți elevii României ar atinge măcar nivelul 1 la testul PISA privind analfabetismul funcțional, atunci PIB-ul României ar crește cu 300% în 15 ani.

Sursa foto: milestoneseducation.com

Autor: Gabriela Ursu

Povestea primei noastre donații „Cărțile copilăriei” la Cuza Vodă, județul Călărași

   În fiecare basm eroul parcurge întotdeauna o călătorie inițiatică, care îl fomează și îi dă curaj pentru toate provocările de mai târziu.  Povestea noastră a început la fel, tot cu un drum inițiatic.  Prima noastră donație de carte a avut loc în decembrie 2013, în  județul Călărași, și este cea care ne-a motivat să continuăm. Astăzi, la trei ani de la primul nostru eveniment pe teren,  ne reîntoarcem atenția către elevii Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Cuza Vodă  și către doamna  profesoară  Niculina Comănescu, cea care  coordonează clubul de lectură încă din 2015 și care își amintește și azi cu drag de evenimentul nostru:

   „Cărţile copilăriei” au ajuns la fiecare suflet de copil din şcoala noastră. Au pornit în calătorie, carte şi copil, pe urmele “Vrăjitorului din Oz”, au pătruns tainele „Tărâmului de Nicăieri”, au jucat teatru  pe strazile Parisului, au trait povestea de dragoste dintre Renzo şi Lucia, am fost pe rând  D’Artagnan, Athos, Phortos şi  Aramis, au pătruns prin miturile Greciei Antice etc. Ne-ați făcut partaşi la aventură, la cunoaştere şi curiozitate, ne-ați deschis larg baierele inimii dăruindu-ne iubire şi înţelegere, ne-ați apreciat munca şi osteneala, ne-ați încurajat să ne dezvoltam frumos.

   Foarte multi copii, au ținut pentru prima dată o carte personală în mână, au dus pentru prima dată acasă o carte, poate singura din acea casă. Sunt impresionată de fiecare dată când constat că biblioteca școlii, așa sărăcăcioasă cum este, cu cărți îngălbenite de vreme, cu donații de carte doar sporadic, fără tehnologie modernă, este locul cel mai drag pentru mulți din copiii școlii. Este locul unde totul este altfel și pentru copiii mai puțini norocoși.

   Majoritatea copiilor care vin astazi la clubul de lectură spun că nu le-a plăcut să citească. Nu le plac cărțile obligatorii pe care le au de citit la şcoală.  Iar eu îi îndemn și le spun că cititul trebuie să aibă legătură cu noi, cu alegerea de a citi acea carte. Lectura este o pasiune, iar o pasiune se naşte din iubirea pentru frumos, nu din constrângere sau obligaţie. Cititul ar trebui să fie o decizie, nu ceva impus. Astfel, încet, încet am sădit sămânța dorinței, de a descoperi noi lumi şi noi personaje. Încetul cu încetul, “Cărțile copilăriei” au  început să dezvolte imaginația și creativitatea, dorința și răsplata după fiecare ora petrecută la clubul de lectură. Cititul nu mai era doar un obicei obligatoriu, ci o pasiune și pot spune cu certitudine că în localitatea noastră clubul de lectură “Cărțile copilăriei” este o activitate de impact .

   Trăim într-o comunitate mică, defavorizată din punct de vedere social, fără locuri de muncă, părinţi plecaţi în străinătate şi copii lăsaţi în grija altora etc. În comună nu există nici un mod de petrecere al timpului liber oferit copiilor noştri, singurele activităţi sunt cele desfăşurate în cadrul şcolii şi mai ales sau poate singurele desfăşurate în cadrul bibliotecii. Suntem înconjuraţi în orice domeniu de activitate de multe neajunsuri , dar cu câțiva ani în urmă,  mi-am dorit să schimb ceva la locul de muncă şi am început prin înfiinţarea unei trupe de teatru. Actorii teatrului sunt copii, care împreună cu mine,  selectăm poveştile ce urmează a fi puse în scena. În bibliotecă începe povestea cu “a fost o dată …”, se împart roluri, se învaţă, se explică, se repetă, se confecționează decoruri, apoi se prezintă spectacolul semenilor lor.

   De-a lungul timpului am constatat că lectura nu se numără printre pasiunile elevilor, poate şi pentru că programele actuale propun o viziune destul de tehnică şi abstractă asupra a ceea ce înseamnă cititul unei cărţi. Conceptele teoretice greoaie tind să transforme cititul într-o corvoadă, într-o obligaţie a elevului şi să o îndepărteze de natura sa  nobilă de experienţă personală profundă, atractivă şi modelatoare. Am dorit o viață în care copii  să se implice, să ia atitudine în rezolvarea problemelor, să-şi apere punctul de vedere, să fie creativi. Pentru acestea nu mai sunt suficiente pasivitatea, ascultarea, cuminţenia, este nevoie de curaj, dorinţă de schimbare, implicare. Cred că important este să dorim o schimbare şi să ne implicăm, iar rezultatele încep să apară după lungi eforturi şi strădania de a te face cunoscut. Pentru toate activitățile pe care le desfășurăm în cadrul bibliotecii, caut sponsorizări, pe raza comunei, copiii de la cele două trupe de teatru nu plătesc nimic, pentru deplasări, costume, decoruri și tot ce implică aceasta activitate. Pentru copiii speciali,  caut hăinuțe, încălțăminte, rechizite în functie de nevoile lor, încercând  să previn abandonul școlar.

   Anul trecut am fost prezenți, la invitația voastră, la NARATIV – Festivalul de lectură pentru copiii, desfășurat la Școala Centrală din București unde am participat la patru ateliere interactive. A fost o experiență nouă pentru noi și greu de uitat. Pentru scurt timp, copiii au uitat de lumea reală. Au avut moment de liniște și bucurie departe de realitatea nu tocmai blândă pe care o au acasă.

   Prin urmare, aceasta este povestea primei noastre aventuri. Și ca orice drum inițiatic am avut multe de învățat, așa cum ați putut afla și voi din rândurile de mai sus. În esență, ceea ce trebuie să reținem cu toții este că educarea celui mic și formarea lui nu este o responsabilitatea care se încheie într-o zi sau o lună. Este o misiune pe care trebuie să ne-o asumăm pe termen lung, căreia trebuie să ne dedicăm cu tot sufletul, așa cum eroul din povești se dedica aventurii proprii. Și la fel ca Făt-Frumos, nu trebuie să renunțăm la responsabilitatea de a-l îndruma mereu pe copil către cărți și lectură, căci nu îl încurajăm numai să descopere povești, ci și să își construiască un viitor mai bun.

Dacă rândurile de mai sus v-au determinat și pe voi să vă implicați, ne puteți contacta oricând și vă stăm la dispoziție cu sfaturi utile și resurse.

Autor: Gabriela Ursu

 

Întâlnire cu elevii de la Step by Step despre promovarea cărților

Ne-am obișnuit deja ca în fiecare lună să avem o întâlnire efervescentă cu elevii Şcolii Step by Step. De data aceasta a fost alături de noi Miruna Meiroșu, PR Manager la Curtea Veche Publishing și vicepreședinte al Asociației Curtea Veche, invitatul perfect pentru a le răspunde întrebărilor pe care cei mici și le pun în legătură cu promovarea și vânzarea cărților, lucrul într-o editură, ce presupune relaționarea cu presa și organizarea de evenimente.

„Cine alege cărțile care vor fi publicate?”, „Cum ajung cărțile în librării?”, „Tu ești șefa?”, „Promovezi numai cărți pentru copii?” au fost doar câteva dintre curiozitățile participanților. Ne-am ales, apoi, împreună volumul fictiv pe baza căruia urma să realizăm o campanie de promovare și am identificat publicul țintă. Ne-am bucurat să descoperim printre ei câțiva mici viitori specialiști în comunicare și marketing ale căror idei de promovare au fost foarte potrivite cerințelor. Cei mici s-au dovedit a fi niște fini observatori, identificând foarte clar ce le atrage atenția atunci când le este prezentată o carte.

StepbySTep_MirunaMeirosu_HoriaTecau

Miruna a oferit drept exemplu planul de comunicare pe care l-aimplementat atunci când a lansat cartea lui Horia Tecău, „Viața în ritm de tenis”. Participanții au fost foarte curioși să afle cum a reacționat presa, care au fost mediile de comunicare folosite și cum poți face în așa fel încât un mesaj să ajungă la un număr cât mai mare de oameni. Credem că întâlnirea a fost cu totul specială pentru că elevii s-au pus în rolul unui profesionist dintr-un domeniu pe care nu îl cunosc atât de bine și, totuși, s-au descurcat de minune.

Educație non-formală, contact direct cu specialiști în domeniu, de acest tip de activități au nevoie și stârnesc interesul elevilor de la Step By Step. Ne bucurăm să le fim alături și să discutăm împreună despre cărți și tot ceea ce le privește!

Autor: Ramona Mihai