Părerea specialiștilor: Iubirea pentru lectură se naște acasă

Alan Cornish a venit în România în 2007, la trei zile după aderarea țării noastre la Uniunea Europeană, ca profesor și ulterior director de școală primară la International School of Bucharest. Cu o vastă experiență de cadru didactic și manager de școală în Marea Britanie, acesta cunoaște îndeaproape programele de lectură din străinătate și dezvoltă activități cu o importantă perspectivă asupra viitorului educației copiilor din București. Iată ce ne-a declarat:

alan_cornish_pozaMi se pare foarte important să ne pregătim copiii pentru o lume care se schimbă atât de repede, încât atunci când vor termina școala, în 5-10 ani, este posibil să își aleagă profesii care acum nici măcar nu există. “Să știi” nu mai e suficient, important este să ne învățăm copiii cum să folosească și să aplice ceea ce știu, să fie încrezători, flexibili, să aibă capacitatea de a se adapta, să fie rezistenți.

Ideile noi pe care le putem găsi în cărți ne provoacă uneori să ne schimbăm modul în care gândim. Autobiografiile ne oferă șansa de a purta o conversație cu mari gânditori.

Este atât de important ca cei mici să citească și să experimenteze aceste idei atunci când  percepțiile lor asupra lumii sunt în formare. Lamentabil, o mare parte din ceea ce copiii au ales să citească astăzi este prins pe ecran. Lectura nu a fost niciodată atât de importantă.

Părinții sunt vitali în acest sens. Iubirea pentru lectură se naște acasă, tot acolo se împărtășesc părerile despre povești și se fac sugestii legate de următoarea carte. Acasă e primul exemplu de urmat. Școlile au de asemenea un rol important în dezvoltarea abilităților de decodare și de înțelegere necesare pentru învățarea artei citirii, dar nu numai. Scopul educatorilor este de a le oferi elevilor oportunități de a explora cărți, de a discuta despre nuanțele și de structura lor, de a analiza mesajul și creativitatea autorului.

lectura_in_familie_carol_1Prin lectură am ajuns la idei care mi-au schimbat literalmente viața. Deci, pentru mine, cel mai important lucru pe care l-am învățat este să am o minte deschisă, să nu presupun că știu totul, să fiu umil și receptiv spre schimbare.Cititul este inima tuturor lucrurilor.  Dincolo de abilitatea de a citi, care este vitală pentru a putea funcționa și a avea succes în societate, plăcerea lecturii ne hrănește sufletul. Există o corelație directă între bunăstare și cititul de plăcere.

Mai multe idei și sfaturi pentru cum pot cadrele didactice să îi apropie pe copii de lectură, recomandări privind diferite programe de lectură din străinătate, aflați în cadrul conferinței „Teacher’s inspiration: literacy school programs around the world” pe care Alan Cornish o va sustine în cadrul celei de-a treia editii a Festivalului NARATIV.

Înscrieri gratuite aici.

 

Donație de carte în județul Suceava

„Cărțile Copilăriei” au sosit în județul Suceava alături de Luca Ciubotaru și Fundația EGGER România.

În călătoria noastră pe meleaguri bucovinene, am descoperit o lumea aproape ireală, în care totul era la locul său: profesorii dedicați, copiii ascultători și curioși, părinți care susțin școlile, case curate, peisaje de basm, directori de școală preocupați de educația comunității.

Pe drum, am aflat câte ceva despre Luca. S-a născut într-un sat de lângă Rădăuți pe nume Bilca, a absolvit Colegiul „Eudoxiu Hurmuzachi” ca șef de promoție și apoi s-a petrecut magia: a devenit un model prin realizările lui: delegat de tineret al României la Organizația Națiunilor Unite în mandatul 2014/2015, fiind numit cetățean de onoare al Municipiului Rădăuți.

Iar acum s-a întors să aducă ceva înapoi comunității: dragul de a citi, de a evada în lumi îndepărtate prin lectură, de a cunoaște lumea.

12

Jurnal de bord

Mergem din școală în școală pentru a dona Cărțile Copilăriei și a le povesti elevilor despre beneficiile lecturii.

În două zile donăm aproape 3000 de cărți celor mici și ne întâlnim cu elevii de la: Școala Gimnazială „Regina Elisabeta”, Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir”, Școala Gimnazială „Bogdan Vodă”, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, Școala Gimnazială „Gheorghe Popadiuc”, Școala Gimnazială Dornești, Școala Gimnazială „George Tofan” Bilca, Școala Gimnazială „Samson Bodnărescu” Gălănești, Școala Gimnazială „Iraclie Porumbescu” Frătăuții Noi, Școala Gimnazială nr. 2 Frătăuții Noi și Școala Gimnazială „Samuil Ispoescul” Costișa Frătăuții Noi.

Luca le spune despre cum a descoperit magia cititului, doamna Iren Arsene, președintele Asociației Curtea Veche, le stârnește curiozitatea în legătură cu modul în care se naște o carte, iar Andreea Lupescu le face o demonstrație despre cum poate deveni lectura ceva distractiv.

Copiii sunt energici și curioși. Întreabă de 2 ori dacă pot să păstreze cartea, parcă nu le vine să creadă. Îl privesc cu admirație pe Luca și îi cer autografe la final. Nu știu încă ce vor să devină când vor fi mari, dar printre meseriile vehiculate auzim: cântăreți, actori, fotbaliști, polițiști, astronauți, stewardeze.

Mulți sunt emoționați și, de teamă să nu greșească, se feresc să dea un răspuns întrebărilor simple precum: Ce este o editură? Când nu știu ce să răspundă, se înroșesc la față și coboară privirea. Și-atunci îi mai asigurăm încă o dată că nu există răspuns greșit și nu-i nicio rușine să spui „nu știu”. Ușor-ușor prind încredere și încep să interacționeze.

16

Luca și povestea bibliotecii în care s-a pierdut

Luca are o poveste tare interesantă despre cum a intrat, la propriu, în lumea cărților. Era în școala generală, sora lui plecase de acasă la facultate, dar lăsase biblioteca. Într-o zi, Luca a deschis ușa camerei în care nu intrase niciodată până atunci și a găsit zeci de cărți acolo.

A luat „1001 de nopți” și a început să citească pierzând noțiunea timpului. Orele au trecut, iar părinții au început să îl caute prin curte, pe afară, pe la vecini. L-au tot strigat, fără succes. Până când au intrat în camera surorii și l-au găsit acolo, cufundat în povești. Ce sunt cărțile pentru Luca? O fereastră către altă lume.

De aceea, am propus în cadrul acestor întâlniri, să se organizeze Cluburi de Lectură în școli:

Mi-am dorit să văd această idee transformată în realitate la Rădăuți pentru că educația de calitate stă la baza oricărei societăți puternice. În secolul actual unde tehnologia se dezvoltă de la o zi la alta și este prezentă tot mai mult în viețile noastre, lectura din plăcere a devenit o preocupare rară. Școala are misiunea nobilă ca pe lângă elevi foarte bine pregătiți la anumite materii, să modeleze și să caractere. În acest proces, cultura generală este un element deloc de neglijat, iar lectura și dezbaterile din cadrul cluburilor înființate pot contribui la acest lucru.” spune Luca Ciubotaru.

Referitor la acest proiect, Ioan Banciu, președintele Fundației EGGER a declarat: “Lectura, pe lângă faptul că este relaxantă, contribuie la extinderea orizonturilor de cunoaștere și are un rol important în dezvoltarea imaginației și a formării tinerilor. Tinerii reprezintă viitorul societății și de aceea consider că este necesar să investim în educația acestora. Suntem bucuroși că am reușit să aducem acest proiect de amploare în zona Rădăuțiului. Planificăm să continuăm cu donațiile de carte și la alte școli, urmând să stabilim întâlniri cu elevi pentru luna decembrie.”

21

Dragul de a citi

Dacă o asculți pe doamna Iren Arsene cu cât drag vorbește despre cărți și modul în care îți poți depăși condiția prin ele, începi să te îndrăgostești de lectură. Niciun discurs nu seamănă cu cel de dinainte, pentru că se pliază pe nevoile și curiozitățile elevilor.

Celor mai mari le vorbește despre don Juan, ați auzit de el?
– Nu, spun copiii.
– Cum credeți că era?
– Un gentleman? Un om generos?  întreabă elevii.

Altora le povestește despre cum ajunge o operă de la manuscris la tipografie sau despre antrenarea minții prin lectură.

Copiii fac ochii mari și promit cu mâna pe inimă 10 minute de lectură zilnic.

19

Dacă închidem ochii putem să vedem mai multe decât dacă îi ținem deschiși

Andreea Lupescu face cu ei un atelier de final pornind de la povestea lui Peter Pan, pentru a le arăta că lectura poate fi distractivă și există mai multe moduri prin care poți citi o carte.

Din program fac parte: călătoria spre Țara de Nicăieri – cum simțim universul dacă închidem ochii, fundalul sonor al întâmplărilor – cum se aud furtunile, foșnetul frunzelor, valurile mării și încheie cu un cântecel special creat pentru ei pe care îl cântă împreună.

– De ce citim din Peter Pan? îi întreabă Andreea.
– Pentru că e o carte fermecată! spune o fetiță din Rădăuți.

Copiii râd la pasajul din Peter Pan care face referire la băbuțe cocoșate sau extemporalul la gramatică.

22

Aplaudă din tot sufletul când încearcă să creeze sunetul ploii. Dau din picioare pentru grindină.
Și-atunci îți dai seama ce mare nevoie au de asta. De cineva care să se joace cu ei, care să le consume energia, care să îi facă să iubească lumea poveștilor, ca să nu ajungă să citească de frică sau să fie amenințați cu note mici ori pedepse. Lectura ar trebui să fie un premiu, ca o prăjitură – cum le spunea doamna Arsene. O modalitate de a cuceri, a seduce, a ști, a nu te lăsa păcălit sau manipulat.

Sperăm să ne bucurăm de sprijinul local și să organizam în școli Cluburi de lectură.
Mintea se antrenează zi de zi.
Tu cât ai citit azi?

9

Mai multe poze aici.

Parteneri și sponsori:

01

Debate și lectură pentru copii – tips&tricks despre curajul de a vorbi în public de la Nae Șovăială

Nae Șovăială face parte din mișcarea de debate din România de peste 10 ani. Antrenează adulți, studenți și elevi de toate vârstele în artele argumetării, retoricii și storytelling-ului.

Cum a început? Era la liceu când a luat una dintre cele mai bune decizii din viață: a chiulit de la franceză, pentru că nu își făcuse tema, și s-a dus la o oră de “debate”.

Au trecut ani buni, acum Nae antrenează tineri care vor să participe la competițiile naționale de dezbatere și va ține un atelier numit „Tribunalul personajelor” la NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii,unde cititul e plăcere.

Debate-ul ajută la dezvoltarea gândirii critice. Studiile arată că participanții învață să aibă incredere în ei, își îmbunătățesc abilitatea de a-și structura și organiza modul în care gândesc, argumentarea lor devine mai echilibrată, este încurajată munca de echipă.

Am stat de vorbă cu Nae despre legătura dintre debate și lectură, dezvoltarea copiilor, rolul părinților în cultivarea pasiunilor. BONUS: ne-a dat niște ponturi legate de pașii pe care trebuie să îi urmeze amatorii de retorică pentru a-și valorifica talentul.

4

Debate și lectură. Care este legătura dintre cele două și ce te-a determinat să propui acest tip de activitate celor mici?

Legătura e destul de simplă: la debate (dezbateri academice), ca să poți convinge un public că ideea ta este mai relevantă decât a altora, ai nevoie de un context puternic. Pe acesta îl formezi cunoscând mici detalii istorice, geografice, politice – iar pe acestea le obții citind. Plus, eu m-am întrebat mereu când eram mic de ce toată lumea zice că lupul din Scufița Roșie e rău… doar nu putea să mănânce mere…

Participanții la atelierele NARATIV vor avea șansa să cunoască personaje din poveste din mai multe perspective intrând în mintea lor și punându-și multe „de ce”-uri. O să facem fix ce scrie în titlu – un tribunal al personajelor în care să ne dăm seama dacă cele rele sunt chiar rele, cele bune sunt chiar bune și, mai important, ce le face să fie așa. O să avem avocați pentru, avocați împotriva, judecători, juriu și martori.

  Cum influențează dezbaterile dezvoltarea copiilor? Mai precis, ce beneficii aduc pe termen lung? Dar scurt?

 Îți dau curaj! Pe termen lung, debate-ul îți dă curajul să gândești critic; pe termen mediu te scapă de emoțiile vorbitului în public – îți dă curaj să vorbești în fața oamenilor; pe termen scurt îți spune că e ok să îți exprimi opiniile – îți dă curaj să fii cine ești tu.

Dezbaterile îți oferă încrederea că ideile tale sunt valide. Simpla verbalizare a lor – aducerea acestora din lumea interioară în cea de afară – îți dă putere. Cu cât vorbești mai mult, cu cât exteriorizezi mai multe gânduri, cu cât argumentezi mai multe opinii personale – cu atât îți dai seama că ideile tale sunt valoroase pentru lume și că tu contezi. Conștientizarea acestei relevanțe personale îți dă încredere de sine.

3

Oricât de mult ne-ar bucura Festivalul NARATIV, acesta are o perioadă limitată de desfășurare, iar finalul lui înseamnă și finalul activităților propuse. Cum pot schimba părinții această situație? Cum pot aduce atelierul „Tribunalul personajelor” în activitățile familiei?

Uite cum ai putea să petreci o jumătate de oră faină împreună cu cea mai prețioasă ființă din viața ta: După ce ai terminat de spus o poveste, să spunem „Jack și vrejul de fasole”, iei la puricat personajele împreună cu cel mic. Personajele bune s-au comportat întotdeauna bine? Când au făcut ceva ce ar putea să fie condamnabil moral? De ce au făcut lucrul respectiv? Puteau să facă altfel? Cum? Ce s-ar fi întămplat dacă făceau altfel.

Dar personajele negative? Sunt ele întotdeauna rele? Fac ceva bun vreodată? De ce fac ele lucrurile rele?

Punând acest șir de întrebări, îi inoculați copilului ideea că lumea are un pic mai multe griuri și îl ajutați ca la un moment dat să poată să empatizeze cu persoane în situații dificile și să privească probleme complexe din mai multe unghiuri. Și asta doar printr-o poveste și o conversație.

La un curs de debate ești pregătit, prin exerciții de structurare a discursului și a gândirii, să îți argumentezi punctul de vedere în fața unui public. În general, atât la exercițiile de pregătire, cât și la concursurile de debate la care participă cursanții, în locul publicului larg stau un grup de arbitrii care știu la ce aspecte oratorice și argumentative să fie atenți.

Momentan există cursuri de dezbateri la Consiliul Britanic pentru elevi de clasele VII-X. Pentru cei mai mici însă, un prim pas sunt cursuri de Public Speaking care să îi pregătească să intre în pâinea argumentativă un pic mai târziu.

În plus, Asociația Română de Dezbateri Oratorie și Retorică oferă multe resurse online (de la tutoriale de dezbateri academice până la video-uri demonstrative), așa că www.ardor.org este un loc excelent de începere a incursiunii în lumea debate-ului.

Un material de Andreea Lupescu

Donație de carte în comuna Chirnogi, județul Călărași, cu tenismenul Horia Tecău

20 septembrie 2017, Jurnal de bord

Ora 9:30 – Te urci în mașină și pornești din București spre Chirnogi, județul Călărași. Niște copii norocoși urmează să primească „Viața în ritm de tenis„, cartea scrisă de Horia Tecău.

Ora 11:00 – Tragi aer în piept. Intri în sala de sport a Școlii Gimnaziale nr 1 din Chirnogi. Copiii îmbrăcați în uniforme școlare zâmbesc și-abia așteaptă să începem, nerăbdarea se vede în ochii lor. Ce urmează să se întâmple?

O donație de carte. Și nu orice donație, căci îl avem cu noi pe marele tenismen Horia Tecău, proaspăt câștigător al turneului de la U.S. Open, iar elevii au venit cu poza lui printată pe care o ridică în aer. Aplaudă.
Strigă “Ho-ri-a! Ho-ri-a!”

1

Apoi suntem anunțați că ne-au pregătit o supriză: un grup vine în față și ne cântă despre ciobănaș. Se uită spre Horia, se emoționează, unul din băieți e mai curajos și cântă direct la microfon, restul colegilor îl acompaniază, doamna învățătoare ține ritmul și îi ajută – muncă de echipă.

Ora 11:10 – Directorul școlii, Pană Stelică, ne urează bun venit și așa începe povestea. Fiecare invitat interacționează cu elevii în mod diferit: Ovidiu Maior din partea Azomureș le povestește despre importanța lecturii prin prisma băiețelului său Luca și a soției care e educatoare, Dan Niculae din partea Densit SRL este mândru că face parte din acest proiect și îi sfătuiește pe copii să citească pentru a-și dezvolta personalitatea:

“Consider că este necesară organizarea a cât mai multor astfel de evenimente în zonele rurale deoarece accesul la cărți noi este redus pentru copiii de la sat. Aici nu avem librării, biblioteca școlară are dotări limitate și cred că primul pas pentru ca elevii să citească este în primul rând să aibă cărți potrivite vârstei lor, care să le facă plăcere.”

8

Este prezent și primarul, care sprijină comunitatea și dorește să îi aducă pe copii la București la NARATIV – festivalul de lectură.

Ora 11:20: Urmează un moment-cheie cu doamna Iren Arsene, președintele Asociației Curtea Veche, care a reușit să îi facă pe copii să promită cu mâna pe inimă că vor citi în fiecare zi cel puțin 10 minute.

5

Ca să îi cunoască mai bine, i-a întrebat ce vor să devină.
Răspunsurile nu-s așa previzibile: mecanic, balerina, fortalist, cântăreață, învățătoare, polițist…

4

Ora 11:30 Momentul mult-așteptat: HORIA TECĂU. Campion. Erou. Model. Autor al cărții „Viața în ritm de tenis”, unde povestește cum a luptat pentru visul său. De ce e important să citești? Pentru că te schimbă, te ajută să evoluezi și să ajungi cu un pas mai aproape de viața pe care ți-o dorești.

Horia ne-a mărturisit că el pleacă mereu cu 6-7 cărți după el în turneu. În avion, în pauze, în timpul liber, atât el cât și alți colegi din lumea sportului citesc. Așa și-a dat seama cât de multe lucruri utile poți să înveți din cărți într-un ritm rapid și cum îți influențează ele modul în care percepi lumea.

3

Când îl vezi pe Horia vorbind cu atâta simplitate și naturalețe, nu îți vine să crezi că e una și aceeași persoană cu cea de la televizor, pe care a urmărit-o o țară întreagă. Poate că ne așteptam ca celebritatea să îl transforme într-un personaj distant, dar el e extrem de cald, zâmbitor și modest.

După Horia, urmează momentul artistic cu Andreea Lupescu.

Ora 11:50 – “Hai să închidem ochii și să ne imaginăm că suntem alături de Peter Pan și zburam printre nori!” Așa începe aventura pe tărâmul imaginației în Țara de Nicăieri unde există copaci în tot felul de culori, pitici magici, sirene și păsări flamingo. Andreea le citește din Peter Pan, îi întreabă cum arată universul lor și, la final, cântă alături de copii o coloană sonoră special creată pentru acest moment, ca un generic de final:

“Peter Pan zboară peste nori,
Zânele cântă în culori.”

6

Fiecare invitat le vorbește copiilor ca și când ar face parte din familie, asta se simte și se vede în priviri.

Urmează sesiunea de autografe cu bujori în obrăjori, dedicații și fâstâceli drăgălașe. Aici am pierdut noțiunea timpului.

La final, stăm de vorbă cu copiii ca să aflăm ce își doresc să devină când vor fi mari. Doi dintre băieți ne spun:

– Jucători de tenis.

– Și când v-ați hotărât?

– Acum. Azi. Înainte voiam să fim fotbaliști, dar după ce am vorbit cu Horia ne-am răzgândit.

 

10

În timp ce vorbim cu copiii și ne facem poze, vedem adulți care iau câte 3-4 cărți. E prima dată când ni se întâmplă asta. Știți, cărțile sunt pentru copii. Evenimentul este o donație. Înțelegem că e o ocazie unică să obțineți cartea lui Horia gratis cu autograf, dar să nu uităm de ce suntem aici: ca să le oferim un exemplu elevilor. Noi, adulții, ar trebui să le setăm niște standarde oneste.

De ce este important să citim?

Pentru că imaginația noastră nu are limite, pentru că putem să vedem lumea prin intermediul poveștilor, putem să ne regăsim în personaje și să ne propunem niște standarde ridicate. În fond, modul în care evoluează viața noastră este influențat și de cărțile care ne formează.

10 minute de lectură pe zi – cel puțin, bine?

Sperăm să putem conta pe sprijinul partenerului local și al primarului să putem aduce un grup de copii din Chirnogi la festivalul de lectură NARATIV de la București.

Acțiunea face parte dintr-un proiect amplu inițiat de Asociația Curtea Veche în cadrul programului național de lectură “Cărțile copilăriei” și desfășurat în comunitățile agricole în parteneriat cu Azomureș, cel mai important producător de îngrășăminte minerale din România. Îi mulțumim domnului Dan Niculae din partea Densit SRL pentru implicare. Transportul cărților a fost asigurat de partenerul nostru de încredere: Sameday Courier.

Pentru mai multe fotografii de la eveniment click aici.

Sponsori și parteneri

screen-shot-2017-11-23-at-23-46-15screen-shot-2017-11-23-at-23-46-22screen-shot-2017-11-24-at-00-01-43

 

 

Tehran Book Garden – cea mai mare librarie din lume

   Știați că în luna iulie a acestui an a fost deschisă ceea ce poate deveni cea mai mare librărie din lume? Aceasta este situată în nord-estul Teheranului, capitala Iranului și a fost denumită Tehran Book Garden. Mai mult, nu cuprinde numai librării, ci și o galerie de artă și 10 teatre și amfiteatre, astfel că se aseamănă mai curând cu un „mall cultural”.

   Pentru Iran, țară în care atât la nivel cultural, cât și politic dictează cenzura, evenimentul este cu atât mai surprinzător și a atras atenția mediei internaționale. La deschidere, primarul Teheranului, Mohammad Baqer Qalibaf descria această reușită ca fiind „un eveniment cultural prin care asigurăm generațiilor viitoare accesul la oportunități educaționale și academice”. De asemenea, proiectul nu este întâmplător, ci este menit să sprijine pe termen lung generația tânără deoarece uriașa librărie cuprinde printre altele și aproximativ 400.000 de titluri destinate copiilor și adolescenților, cu orientare către categoria de vârstă.

   Finalizată în 2016, construcția măsoară 110.000 m2, depășind aproape de 3 ori librăria Barnes&Noble din New York, menționată de Guiness Book ca cea mai mare librărie din lume, dar închisă în 2014.

   Povestea Tehran Book Garden începe în anul 2004, atunci când proiectul a fost propus pentru prima dată ca urmare ca succesului avut de Târgul Internațional de Carte de la Teheran. În aceeași măsură, iranienii se confruntau și cu o problemă ce necesita rezolvare, căci pe întreg teritoriul țării se găseau numai 1500 de librării, pentru o populație de 78 de milioane. Apoi, mai exista și problema cenzurii, care împiedica editorii să publice anumite tipuri de cărți, multe dintre ele fiind interzise la târgul de carte. Totuși, în anii următori, schimbările politice și încurajările către deschidere culturală date de guvernul lui  Hassan Rouhani au modificat această stare de fapt din piața de carte. În 2015 discuțiile purtate cu editorii anticipau o oarecare slăbire a cenzurii, astfel că pe rafturi au apărut cărți precum „Fata cu cercel de perlă” a scriitoarei Tracy Chevalier, „A avea și a nu avea” a lui Ernest Hemingway sau „Jucătorul” lui Dostoievki, titluri până atunci interzise. Iar slăbirea cenzurii nu a fost singura schimbare, căci și timpul de verificare al cărților de către editori a scăzut de la câțiva ani la câteva luni. Și deși cenzura încă funcționează în cazul anumitor titluri venite din Occident sau în cazul menționării unor alimente sau nume de președinți, schimbarea este una substanțială.

   Așadar, demersurile de la Teheran sunt nu numai exemplul unei colaborări eficiente între actorii politici și piața de carte, dar demonstrează și cât de utile pot fi o serie de măsuri luate la momentul potrivit. În măsura în care puterea politică a permis apariția unei astfel de oportunități, piața de carte a pus în mișcare o serie de negocieri care să aducă beneficii nu numai industriei, ci și publicului în general. Odată aplicat, proiectul nu s-a dezvoltat întâmplător, ci s-a ținut cont și de nevoile generațiilor viitoare. Imaginați-vă ce rezultate am putea obține în România în cazul unui astfel de proiect, mai ales că în țara noastră nu discutăm despre cenzura care a pus atâtea obstacole societății iraniene! Rezultatele nu ar înceta să apară dacă am conștientiza cu toții cât de important este să ne implicăm în construirea oportunităților pentru generațiile viitoare. Voi ce credeți?

Sursă foto: realiran.org

Autor: Gabriela Ursu

Cum influențează lectura procesul de învățare?

   Confucius spunea că „Nu poți deschide o carte și să nu înveți ceva” și într-adevăr tindem să îi susținem punctul de vedere, deoarece unul dintre cele mai importante roluri pe care îl poate juca lectura în viața noastră este în dezvoltarea procesului de învățare. Trebuie să subliniem faptul că învățarea nu se limitează numai la mersul la școală și memorarea unor teorii, ci are mai multe fațete: învățăm să mergem, să vorbim, să stabilim relații, să găsim soluții la probleme.

   Așadar, observăm cu ușurință că acest proces este unul continuu și activ. Mai mult, toate simțurile noastre stau la baza procesului de învățare, însă două dintre acestea, văzul și auzul, sunt folosite într-un procent mult mai mare decât celelalte: văzul este utilizat aproximativ în proporție de 75%, iar auzul – 13%. Iar astfel se stabilește și legătura  între procesul de învățare și cărți, căci cititul utilizează în principal aceste două simțuri. Odată ce învățăm să citim, punem în funcțiune două mari mecanisme: vocabularul și abilitatea de înțelegere, iar acestea pun la rândul lor în mișcare învățarea. De pildă, prin citit descoperim cuvinte noi, le căutăm sensul și astfel orizontul nostru de cunoaștere se lărgește.

   În aceeași măsură, procesul de învățare presupune schimbarea comportamentului prin interiorizarea unor serii de experiențe, cărțile fiind o sursă nelimitată de astfel de exemple. De pildă, fie că ne identificăm cu eroul poveștii sau judecăm acțiunile personajului negativ, cărțile ne oferă întotdeauna ocazia de a cunoaște și analiza decizii și de a le trece prin filtrul propriei conștiințe. De asemenea, Louise Rosenblatt, care a studiat îndelung efectele predării literaturii și importanța cititului în dezvoltarea indivizilor, sublinia că ne cunoaștem și ne înțelegem pe sine și cu ajutorul personajelor din povești, cu care ne putem identifica sau nu. Apoi, Kathy Short, profesor la Universitatea din Arizona, a coordonat un studiu ale cărui rezultate demonstrează că poveștile le oferă copiilor exemple despre cum pot stabili relații sociale și îi ajută să dobândească și o perspectivă critică asupra acestora. Mai mult, cărțile contribuie și la exersarea empatiei, care este esențială în stabilirea relațiilor interpersonale.

   Prin urmare, cartea nu este numai o lume în care cel mic se refugiază, ci devine în mod involuntar partener în procesul de învățare. Cu cât cel mic parcurge mai multe cărți și mai multe aventuri, cu atât deprinde anumite abilități cognitive, sociale sau emoționale. Nu trebuie nici să uităm de faptul că, odată cu înaintarea în vârstă este util ca gradul de complexitate al lecturii să crească treptat, în așa fel încât procesul de învățare să nu stagneze.

   În concluzie, prin cărți descoperim nu numai simple date sau informații, ci învățăm să gestionăm diverse relații și să găsim soluții la probleme, să ne cunoaștem și să ne înțelegem pe noi și pe cei din jur. Așadar, aventura învățării este nelimitată și cu fiecare pagină ne îmbogățim mai mult realitatea proprie. Prin urmare, spor la citit!

Autor: Gabriela Ursu

NARATIV – ATELIERE DE LECTURĂ PENTRU COPII LA TÂRGU MUREȘ

 

Pe 29 iulie, în plin miez de vară, ne-am gândit să îi scoatem pe copiii din Târgu Mureș din dulcea amorțeală a vacanței și cu sprijinul Azomureș le-am adus atelierele NARATIV la ei în oraș. Titlurile din colecția ”Cărțile copilăriei” ne așteptau deja la destinație.

După peste șase ore de drum și ceva ambuteiaj între Sinaia și Bușteni, am ajuns la sediul fostei Uzine de materiale fotosensibile din Târgu Mureș pregătiți să le oferim copiilor o experiență de lectură inedită grație celor patru pedagogi dedicați și entuziaști.

Copiii între 8 -10 ani au participat la patru ateliere:

  • Atelier de storytelling pornind de la volumul „Alice în Țara Minunilor” sub coordonarea Răzvan Ropotan (pentru copii cu vârsta între 8 și 10 ani)

  • Atelier de scenografie „Mituri grecești” sub coordonarea Alexandra Culescu (pentru copii cu vârsta între 10 și 14 ani)

Atelier de debate „O mie și una de nopți” sub coordonarea Nae Șovăială (pentru copii cu vârsta între 10 și 14 ani)

  • Atelier de scriere creativă pornind de la volumul „Visul unei nopți de vară” sub coordonarea Ema Ignățoiu (pentru copii cu vârsta între 8 și 10 ani)

În pauza dintre ateliere copiii au făcut mai multe experimente chimice sub îndrumarea doamnei Lavinia Mureșan, inginer chimist cu o experiență bogată în predarea chimiei.

targu-mures-12

Înainte de a intra la ateliere, copiii au avut parte de câteva exerciții de mișcare și relaxare, sub îndrumarea entuziastului pedagog Nae Șovăială. Convinși că își pot lăsa părinții singuri pentru câteva ore, fără ca aceștia să facă vreo boacănă, copiii au intrat la ateliere, unde au desenat, au dezbătut acțiunile personajelor, au scris și au urmărit cu sufletul la gură peripețiile lui Alice, dar, mai presus de toate, au (re)descoperit plăcerea lecturii.

targu-mures-1

Dacă la scenografie au pictat și au făcut măști și decoruri inspirați de personajele din ”Miturile grecești”, la storytelling copiii au învățat să se raporteze mai liber la propria lor creativitate și au deprins o serie de resorturi narative accesibile prin care să se poată apropia de extraordinarele aventuri ale lui ”Alice în Țara Minunilor”. La scriere creativă au învățat să descrie un personaj, să povestească un vis și au compus poezii în echipă, iar la debate personajul principal a fost ciocanul de plastic cu care copiii au împărțit dreptatea între fascinantele personaje din ”O mie și una de nopți”.

targu-mures-2targu-mures-6

targu-mures-13

O mămică ne-a povestit că:

Pe noi nu ne-a atras faptul că sunt gratuite ci faptul că nicio editură sau asociație nu a mai organizat așa ceva la noi in oraș.

Noi suntem mari consumatori de carte și oricând se anunță din timp un eveniment din acest domeniu ne facem timp să venim. Am stat la unul dintre evenimente, în urmă cu ceva ani, de vorbă chiar cu doamna Iren Arsene și am aflat că e din Sighișoara. M-am bucurat foarte tare să aflu asta și să văd că își dorește mereu să se întoarcă de unde a plecat și să dea ceva comunității în care a crescut așa cum s-a întamplat și cu acest eveniment.” Un copil ne-a relatat cum a fost la atelierul de la debate. 

Copiii l-au apărat pe Efrit spunând că 700 de ani închis intr-un vas l-au făcut să își piardă mințile și să facă lucruri inimaginabile ceea ce îl fac nebun și deci nu vinovat până la capăt.” 

Pedagogul l-a descris pe Efrit ca având ochii ca niște sori și dinți ca niște munți. Copiii au concluzionat că el nu poate să fi avut aceste caracteristici decât dacă devorase înainte multe alte galaxii și deci este clar vinovat.

Copiilor nu le-a venit să creadă când s-au terminat atelierele și, după câteva ore în care s-au zbenguit, s-au jucat, au experimentat, descoperind că cititul poate fi cea mai frumoasă aventură, aproape că nu voiau să ne lase să plecăm. Dar ne aștepta un drum lung până la București, unde trebuia să ne întoarcem pentru a organiza alte activități menite să facă din lectură cea mai frumoasă experiență cu putință. Vestea bună e că sperăm să revenim la Târgu Mureș cu și mai multe ateliere, de data asta în cadrul unui festival.

Pe noi, ziua petrecută la Azomureș ne-a încărcat cu energie și ne-a dat idei noi pe care abia așteptăm să le implementăm cât mai curând.

Le mulțumim tuturor celor implicați în proiect: sponsori și parteneri, pedagogi și voluntari, copiii și părinții care au participat! Atmosfera a fost minunată și abia așteptăm să revenim la Tg. Mureș cât mai curând. Dacă vreți să vedeți mai multe poze de la eveniment, dați click aici

Atelierele NARATIV ajung la Tg. Mureș

Asociația Curtea Veche și Azomureș promit distracție de vacanță pentru copiii din Tîrgu Mureș la NARATIV – ateliere de lectură interactivă. În data de 29 iulie, la Uzina de Materiale Fotosensibile (Str. Plopilor nr. 9, Cartierul Unirii), copiii vor descoperi că cititul poate fi cea mai frumoasă aventură.                           

Am pregătit patru spații de lucru unde activitățile se vor desfășura, în paralel, între 10.00 – 12.00 și 14.00 – 16.00. Participarea la ateliere este gratuită și se face în baza înscrierii printr-un e-mail transmis la adresa narativ@curteaveche.ro care sa conțină: atelierul ales, numele și prenumele celui mic, vârsta sa și datele de contact ale părintelui.

  • Atelier de scriere creativă pornind de la volumul „Visul unei nopți de vară” sub coordonarea Ema Ignățoiu (pentru copii cu vârsta între 8 și 10 ani)                                                                

Scrierea ca hobby este o activitate relaxantă și instructivă. Dacă micuții se visează scriitori sau jurnaliști, atunci își pot îmbunătăți capacitatea de scrie texte. Perfecționăm o poveste din colecția “Cărțile copilăriei”, îi dăm alte conotații, construim personaje noi sau inventăm alte finaluri. Obiectivele sunt de a activa imaginația creatoare, de a căuta propriul stil de scriere, de a dezvolta lectura critică și creativă.

  • Atelier de storytelling pornind de la volumul „Alice în Țara Minunilor” sub coordonarea Răzvan Ropotan (pentru copii cu vârsta între 8 și 10 ani)                                                

Răspunzând la întrebări cheie adresate de pedagog și de ceilalți participanți la ateliere, copiii învață de fapt să se raporteze mai liber la propria lor creativitate și deprind o serie de resorturi narative accesibile prin care să se poată apropia atât de propriile povești, cât și de cele deja scrise de mari autori din istoria literaturii. În esență, întrebările pe care și le pune un scriitor sunt aceleași întrebări pe care trebuie să și le pună și cititorul expert, motiv pentru care acest atelier este deosebit de relevant în educația pentru lectură a copiilor.

  • Atelier de scenografie „Mituri grecești” sub coordonarea Alexandra Culescu (pentru copii cu vârsta între 10 și 14 ani)                                                                                                                                 

Un atelier în cadrul căruia participanții lucrează pe o scenă de poveste pe care o vor parcurge inițial prin exerciții ludice. Ulterior, pentru scena aleasă, ei vor crea costume, măști, decor și sunet, finalizând printr-un stop cadru al fragmentului.

  • Atelier de debate „O mie și una de nopți” sub coordonarea Nae Șovăială (pentru copii cu vârsta între 10 și 14 ani)                                                                                                                       

Debate sau « tribunalul personajelor » este un atelier care accesează și exersează deopotrivă abilitățile de argumentare cu cele de gândire critică și de comunicare eficientă în rândul participanților. În cadrul său, copiii își vor asuma roluri de jurați și judecători, acuzatori și apărători ai unor personaje contencioase din povești.

Acțiunea face parte dintr-un proiect amplu inițiat de Asociația Curtea Veche în cadrul programului național de lectură “Cărțile copilăriei” și desfășurat în comunitățile agricole în parteneriat cu Azomureș, cel mai important producător de îngrășăminte minerale din România.

afis_ateliere_narativ_tgmures

NARATIV – Ateliere de lectură pentru copii

Studiile arată că acei copii care citesc de plăcere au rezultate mai bune în toate domeniile disciplinare și în dezvoltarea abilităților sociale valoroase în viață, față de cei care nu citesc deloc. Prin urmare, dorim ca prin atelierele NARATIV să promovăm cititul ca activitate distractivă, provocându-i pe copii să deseneze, să inventeze povești, să scrie piese de teatru sau să se joace cu umbrele. Toate acestea vin ca argumente pentru a demonstra care sunt beneficiile lecturii de plăcere și ale artei în educație. Și pentru că vrem să obținem cele mai bune rezultate, în ajutor ne vin pedagogi din diferite domenii care coordonează activitățile și îi ajută pe cei mici să dispună de experiențe dinamice, diferite de cele de la școală. De asemenea, fiecare atelier are la bază câte o carte din colecția de repovestiri „Cărțile copilăriei”, creată de specialiști în educație și în psihologia copilului pentru compensarea dificultăților de înțelegere a textului.

Când? Unde? Cum?

În Săptămâna dedicată programului „Școala Altfel” sau oricând aveți timp de acordat unor activități extracuriculare cu întreaga clasă, atelierele noastre reprezintă o oportunitate pentru ca micuții să petreacă timp împreună, să-și facă prieteni, să-și utilizeze eficient energia și să se apropie de lumea cărților.
În cadrul fiecărui atelier pot participa între 15 și 20 de copii, astfel încât atenția pedagogului să poată fi distribuită în mod egal tuturor participanților.
Fiecare atelier durează aproximativ 2 ore, existând posibilitatea de a se desfășura mai multe ateliere simultan, copilul putând alege ceea ce îi place mai mult.
Activitatea se poate adapta oricărui spațiu, așadar puteți opta pentru cel oferit de asociație sau puteți alege altul, familiar participanților sau o sală de clasă.
Toate activitățile din cadrul NARATIV – Ateliere de lectură pentru copii vor avea o taxă de participare în valoare de 50 de lei, care include participarea la atelier, cartea din colecția “Cărțile copilăriei” pe care se lucrează și rechizitele folosite.

Care sunt beneficiile?

  • Participând la atelierele pentru lectură Narativ copilul își va dezvolta și consolida:
  • Abilitățile de înțelegere a textelor scrise;
  • Motivația de a citi;
  • Capacitatea de a gândi critic;
  • Deprinderea unei abordări mai prietenoase a literaturii, în care tot ce este necesar pentru a înțelege o carte este textul scris și experiența proprie de viață a cititorului;
  • Abilitățile de comunicare și de lucru în echipă;
  • Memoria și atenția.

În funcție de specificul fiecărui atelier, la acestea se pot adăuga: deprinderea unor concepte de bază privind istoria artei în epoca în care are loc acțiunea cărții la care se lucrează, abilitățile de judecată și expresie estetică, înțelegerea unor resorturi narative esențiale precum cauză și efect, acțiune – reacție, personaj, persuasivitatea.

Cui se adresează activitățile din cadrul atelierelor?

Am creat ateliere pentru preșcolari, dar și pentru școlari, iar în rândurile următoare puteți descoperi care este specificul fiecăruia dintre acestea.

PREȘCOLARI

literele-pentru-prichindei-pozaLitere pentru prichindei (5-7 ani)
Îi ghidăm pe cei mici în prima călătorie de descoperire a LITERELOR, care cu cât va fi mai plăcută, cu atât îi va ajuta mai mult atunci când vor învăța să citească. Vor lucra alături de un pedagog specializat în activitățile pentru preșcolari și vor începe să înțeleagă ce reprezintă ciudatele simboluri și care este scopul lor. În consecință, vor fi mai pregătiți pentru momentul când vor fi expuși efortului de parcurgere a unui text literar și vor putea accesa cu mai mare ușurință resursele necesare lecturii active.

Rime și ghicitori (3-5 ani)
Cuvânt și rimă, sunet și mișcare, voie bună și imaginație, toate acestea sunt parte a acestui atelier, menit să îi familiarizeze pe prichindei cu formele literelor scrise, cu sunetele limbajului. Iar totul se realizează printr-un joc ce are două beneficii: îl învață pe copil să izoleze sunetul ca atare, ca mai apoi să-l poată recunoaște pe pagină și în același timp se și distrează copios.

Storytelling (3-7 ani; 7-14 ani)
În cadrul acestui atelier cel mic își poate folosi imaginația pentru a călători în lumi fantastice, a cunoaște personaje cu puteri supranaturale sau creaturi nemaîntâlnite. Și cel mai important este că nu va călători singur, ci alături de alți copii cu care poate deveni cu ușurință prieten. Atelierul poate fi susținut și în limba engleză, spaniolă, germană și maghiară, în felul acesta cei mici având posibilitatea de a explora muzicalitatea fiecăreia dintre aceste limbi ghidați de un vorbitor nativ.

poza-ora-de-povestiOra de povești (3-6 ani)
Copiii care aud povești chiar înainte de a ști să le citească învață, de fapt, despre lectură. Iar mai târziu le va fi mult mai ușor să devină prieteni cu aceasta. Prin urmare, în cadrul acestui atelier cei mici vor pătrunde în una dintre poveștile din colecția “Cărțile copilăriei” alături de un ajutor de nădejde, pedagogul, care le va citi și interpreta, oferindu-le o experiență memorabilă.


SCOLARI

odiseea-delia-banda-desenataBandă desenată (8-14 ani) – „Odiseea”
Aveți în clasă fani ai benzilor desenate? Perfect! Îi puteți încuraja să participe la acest atelier în care participanții adaptează o scenă dintr-o poveste în format de bandă desenată. Pentru dezvoltarea fluenței și a motivației vis-a-vis de lectură, cititul benzilor desenate este considerat mai mult decât benefic, deoarece le oferă copiilor o combinație între lectură și animație. Copiii deprind concepte narative esențiale precum cauză-efect, acțiune-reacție și cadrul de desfășurare al acțiunii.

smaranda-peter-panActorie pentru cititori (8-14 ani) – „Peter Pan” sau „Odiseea”
La actorie pentru cititori participanții devin eroi ai poveștilor preferate! Într-o primă etapă copiii citesc textul în original și discută pe marginea acestuia atingând concepte precum personaj, motivație, acțiune-reacție și contextul epocii istorice. Apoi, încep să lucreze la o dramatizare construită împreună cu pedagogul. La început, toți copiii citesc toate rolurile și sunt asistați în a le interpera, urmând ca spre finalul atelierului, să se fixeze o distribuție din care fac parte personajele principale și naratorul din textul studiat.

teatru-de-umbreTeatru de umbre cu figurine (8-14 ani) – „Mituri ale Greciei Antice”
La acest atelier copiii învață să redea povestea preferată prin jocul umbre și lumini. Astfel, lucrează în paralel la construcția “decorului” pentru spectacol, după care, împreună cu pedagogii, selectează și crează acele forme care proiectate pe un ecran alb pot sugera cel mai bine spațiul de desfășurare al acțiunii, atributele specifice ale personajelor și atmosfera poveștii. La finalul atelierului, se prezintă spectacolul, participanții interpretând personajele din poveste și manevrând de unii singuri “decorul” de umbre.

barna-jurnalistJurnalistul de poveste (10-14 ani) – „O călătorie spre centrul Pământului”
Acest atelier este potrivit pentru copiii curioși și cu spirit de detectivi. Prin intermediul unui exercițiu de imaginație, cei mici vor fi încurajați să dea frâu liber laturei lor iscoditoare și să se gândească la cât mai multe întrebări pe care să le adreseze atât personajelor existente în carte cât și unora închipuite. Scopul acestui demers este acela de a-i antrena pe copii să deprindă o serie de abilități specifice meseriei de jurnalist, ceea ce va avea ca finalitate realizarea unei documentări a expediției lor în universul cărții pe care se lucrează. Mai mult, la final li se vor prezenta și câteva tehnici de redactare, în așa fel încât să poată elabora un articol de ziar.

arhitectura-atelierArhitectură (8-14 ani) – „Cocoșatul de la Notre Dame”
Acest atelier este destinat copiilor pasionați de latura mai riguroasă a desenului și se bazează pe o modalitate anume de a citi un roman, cu atenție centrată asupra detaliilor grafice. De obicei cartea care stă la baza activităților este “Cocoșatul de la Notre-Dame” datorită faimoasei catedrale, pe care copiii vor încerca să o reproducă. Astfel, ei vor aprofunda concepte referitoare la istoria artei, dar și cele legate de spațiul de desfășurare al acțiunii, contextul epocii istorice, proporții și geometrii. Dacă aveți elevi înclinați spre latura arhitecturii, atunci îi așteptăm la acest atelier.

atelier-ilustratie_slide11Ilustrație creativă (8-14 ani) – „Robinson Crusoe”
Pasionații de desen mai au o opțiune pe lângă atelierul de bandă desenată, și anume cel de ilustrație creativă. Cu ajutorul pedagogului aceștia vor aprofunda conceptele referitoare la personaj, contextul în care se desfășoară acțiunea și epoca istorică, după care vor crea măști sau costume specifice poveștii, în mărime reală. Nu-i așa că nu va mai fi loc de expus pe frigider?

NARATIV ateliere-povesti pe muzicaPovești pe muzică (8-14 ani) – „Pinocchio”
Vocea și dorința de distracție sunt singurele lucruri de care cei mici au nevoie pentru acest atelier, în care se lucrează la coloana sonoră a unei scene din poveste citită. Participanții vor învăța să bată ritmuri folosind instrumente și propriul corp și vor fi acompaniați de muzicieni. Conceptul de coloană sonoră oferă un prilej unic de explorarea a atmosferei unei povești, pentru că muzica o poate exprima, amplifica sau, uneori, poate merge împotriva textului scris pentru a crea contraste care scot în evidență firul narativ. Mai mult, le va pune la încercare creativitatea și atenția la detalii.

atelier_tribunalul-personajelor_naesovaiala2Tribunalul personajelor (10-14 ani) – „O mie și una de nopți”
Judecător, avocat sau acuzat? La tribunalul personajelor fiecare copil își va putea asuma unul din aceste roluri pornind de la o poveste din colecția „Cărțile Copilăriei”. Mai mult, își vor exersa deopotrivă abilitățile de storytelling cu cele de gândire critică și de comunicare eficientă. Atelierul se va desfășura în trei etape: în prima participanții trec prin poveste cu ajutorul instructorului. Apoi, după ce le sunt împărțite rolurile, își creează argumente pentru apărarea și acuzarea personajului judecat. La final, urmărind un format bine definit, apărătorii și acuzatorii își susțin discursurile pentru a convinge judecătorul și jurații.

ateliere-reghin-scenografieScenografie (8-14 ani) – „Odiseea”
Un atelier in cadrul caruia participantii lucreaza pe o scena de poveste pe care o vor parcurge prin exercitii ludice initial. Ulterior, pentru scena aleasa, ei vor crea costume, masti, decor si sunet, finalizand printr-un stop cadru al fragmentului.


Dacă v-am convins să urmați una din rețetele pentru distracție propuse prin aceste activități, scrieți-ne un mesaj la adresa contact@asociatiacurteaveche.ro și vom stabili împreună detaliile astfel încât cei mici să (re)descopere bucuria cititului și să înțeleagă cu adevărat mesajele din text. De asemenea, aici puteți descoperi cum a fost la cea mai recentă ediție de ateliere pe care am organizat-o.

Importanța educației prin artă

Există, în ultima perioadă, discuții din ce în ce mai ample cu privire la un anumit echilibru pe care sistemul educațional ar fi de preferat să îl asigure între materiile realiste și cele din aria creativ-artistică. Din ce în ce mai multe studii demonstrează faptul că introducerea unei ponderi mai mari de activități artistice în programul zilnic de studiu al copiilor sau adaptarea tehnicilor împrumutate din artă pentru activități de predare dau rezultate deosebite pe termen mediu și lung și eficientizează procesul de învățare al elevilor.

Pornind de la NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii și continuând apoi cu o serie de alte activități desfășurate sub același concept umbrelă, am reușit să construim, cu ajutorul specialiștilor în educație și al psiho-pedagogilor, o serie de ateliere interactive în cadrul cărora cei mici se distrează și învață în același timp. Am descoperit, astfel, și am testat faptul că învățarea și lectura devin mai facile și mai plăcute atunci când în proces sunt folosite tehnici din diferite arte: muzică, teatru, actorie, desen sau pictură. Reacțiile din partea copiilor și a părinților au fost de fiecare dată pozitive, ceea ce ne-a încurajat să împărtășim și cu voi câteva dintre motivele care ne fac să integrăm o abordare interdisciplinară în majoritatea proiectelor noastre.

Cum poate modela arta procesele cognitive ale copiilor

Din punct de vedere fiziologic, creierul uman este alcătuit din două părți – emisfera stângă și emisfera dreaptă. Cea stângă este folosită în gândirea logică și în procesele de analiză. Este emisfera antrenată în școală prin subiecte ca matematica, științele sau studiul gramaticii. Emisfera dreaptă este folosită în percepțiile emoționale, intuiție și creativitate. Pe scurt, arta necesită folosirea emisferei drepte, emisferă pe care programele școlare neglijează uneori să o antreneze.

Atelier_Festival_literele-pentru-prichindei-poza

Dezvoltarea concomitentă a celor două emisfere cerebrale prin stimularea și antrenarea acestora în egală măsură, de la o vârstă fragedă conduce, în timp, la o îmbunătățire a performanței academice. Un raport al organizației „Americans for the Arts” arată că acei copii care participă în mod regulat, câteva ore pe zi, la diferite activități care implică manifestarea artistică, dobândesc o mai bună tehnică de învățare, iar creativitatea lor este cu mult mai dezvoltată decât a celor care își petrec timpul studiind exclusiv subiecte analitice.

Cum îmbunătățește arta rata de succes profesional indiferent de domeniul de activitate

Cercetătorii de la Universitatea de Stat din Michigan au observat o foarte strânsă corelație între gradul de prezență al artei în viața celor mici și rata lor de succes în viitor. Copii care au luat parte la o mai mare varietate de activități artistice sunt cei mai predispuși să creeze invenții unice, să vină cu idei inovatoare sau să publice lucrări valoroase în domenii științifice sau tehnologice. Acești cercetători sunt de părere că micuții care au fost expuși oricărui fel de educație prin artă sunt capabili să gândească mai deschis, și concluzionează că lucrul cu mâinile – specific domeniilor artistice – implică rezolvarea problemelor într-un mod creativ, ceea ce aduce beneficii pe termen în lung în tratarea unor subiecte cu grad sporit de dificultate, indiferent de aria de specialitate.

Prin prisma proiectelor desfășurate de noi până în prezent, am reușit să observăm câteva dintre beneficiile imediate ale programelor dezvoltate în jurul conceptului de educație prin artă:

  • Cei mici reușesc să se familiarizeze atât cu o serie de concepte noi cât și cu informații care nu le sunt la îndemână în viața de zi cu zi; spre exemplu, participanții la un atelier de Arhitectură care pornește de la o repovestire a romanului „Cocoșatul de la Notre Dame” pot la finalul acestuia să discute despre arhitectura secolului al XIV-lea și ulterior să realizeze macheta celebrei catedrale din Paris.
  • Copiii se familiarizează cu specificul unor culturi diferite și dezvoltă o capacitate sporită de înțelegere a diversității; spre exemplu, participanții la atelierul de Teatru de umbre realizat în baza volumului „Mituri ale Greciei Antice” intră în contact cu o serie de caracteristici ale culturii grecești care sunt încă de actualitate.
  • Cei mici descoperă că există mai mult de un răspuns corect, mai multe puncte de vedere și în ce manieră acestea pot fi exprimate în fața altora; în cazul atelierului Tribunalul Personajelor realizat în baza volumului „O mie și una de nopți”, participanții sunt puși în pielea unor personaje diferite pentru a explora perspectivele diferite ale aceluiași subiect, pentru ca ulterior să își susțină aceste opinii și în fața colegilor.
  • În cadrul oricăruia dintre ateliere cei mici învață ce presupune lucrul în echipă, își dezvoltă încrederea în propriile aptitudini și poate descoperi că dificultățile pe care le experimentează nu îl afectează doar pe el și, mai important, că pot fi depășite cu ajutor.

Ateliere_NARATIV_Reghin_actorie

În acest context, dacă simțiți că în mediul academic copilul nu primește o „porție de artă” suficientă, vă sugerăm să apelați la următoarele trucuri ușor de folosit în timpul pe care îl petreceți cu cel mic:
-> păstrați mereu la îndemână câteva materiale simple (creioane colorate, foi, materiale reciclate, etc.) pe care acesta să le poată utiliza oricând;
-> înscrieți-l pe cel mic la ateliere de educație prin artă pentru a îi dezvolta simțul estetic și creativ, pentru a îi observa talentul și pasiunea; Asociația Curtea Veche organizează, la cerere, astfel de ateliere pentru grupuri organizate și NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii cu participare gratuită;
-> mândriți-vă cu operele de artă ale celor mici: puneți lucrările lor la vedere, undeva unde toată lumea poate să le observe. Astfel, copilul va simți că munca sa este apreciată și va continua să exerseze;
-> citiți împreună cărți despre diferite arte și artiști. În felul acesta cel mic se va familiariza cu multitudinea de opțiuni existente, iar dacă observați un interes sporit pentru o anumită arie, încercați să fructificați înclinația și/sau talentul respectiv;
-> observați împreună formele de artă existente în jurul vostru: mergeți la muzeu, concerte sau teatru, dar încercați să fiți atenți și la acele manifestări artistice mai puțin vizibile, la metrou sau în parc;
-> porniți discuții de la ce vă place pentru a îi încuraja să vă împărtășească ce îi atrage și pe ei.

Educația prin artă și metodele alternative de învățare sunt esențiale în dezvoltarea armonioasă a unui copil, și, din fericire, din ce în mai mulți părinți și educatori înțeleg această abordare și contribuie activ la dezvoltarea de programe în acest sens. Printre promotorii beneficiilor educației pentru și prin artă se numără și partenerii noștri de la ArtCrowd – Artiști în educație împreună cu care dezvoltăm concepte educaționale prin care lectura se îmbină cu diverse forme artistice, pentru plăcerea copiilor, sub forma unor ateliere de bandă desenată, teatru de umbre cu figurine, povești pe muzică și arhitectură.

Ateliere_NARATIV_Cristesti_copiiDeliaLili

Delia Popa, Liliana Basarab și Daniela Pălimariu sunt unii dintre artiștii-pedagogi care s-au implicat, de-a lungul timpului, în majoritatea proiectelor construite sub umbrela conceptului NARATIV și ne-au asigurat că:

„includerea diferitelor forme de artă (arte vizuale, teatru, dans, scriere creativă ș.a.m.d.p.) în viața copiilor conduce la o deschidere a acestora către nou, la întărirea stimei de sine, la sporirea capacității și a dorinței de a fi creativi și nu în ultimul rând la dezvoltarea capacitatății de a se auto-evalua și auto-motiva. De asemenea deoarece activitățile artistice se pot realiza cu ușurință în grup, dezvoltă într-un mod plăcut și distractiv capacitățile copiilor de a lucra în echipă și de a comunica eficient.”

Autor: Ramona Mihai