Am sărbătorit trei ani de la înființare cu o donație de carte la Valea Călugărească

Pentru că luna aceasta am împlinit trei ani de la înființare, ieri am sărbătorit cu o donație de carte care, prin atmosfera ei caldă, ne-a motivat să continuăm în ceea ce ne-am propus! Cu sprijinul Azomureș și Redoxim România am vizitat ieri elevii din Valea Călugărească, județul Prahova pentru a le oferi 1.000 de volume din colecția „Cărțile Copilăriei”.

Centrul Cultural din localitate părea prea departe pentru ca elevii să poată ajunge cu transportul școlar, așa că toate cărțile au ajuns înainte cu sprijinul celor de la Sameday Courier și am organizat evenimentul la Școala Gimnazială „Ion Ionescu”. Nu am regretat nicio clipă. Aici am întâlnit cadre didactice implicate, săli de clase foarte frumos amenajate și copii bucuroși de activitățile pe care le realizau în echipă. Doamna director Viorica Mincu este un exemplu în comunitate pentru activitatea dedicată scrierii de proiecte spre finanțare europeană sau privată care acoperă diverse domenii (programe incluziune socială a copiilor cu dizabilități, dotări cu calculatoare, renovarea clădirii etc.). De altfel, dumneaei a strâns în jur cadre didactice și voluntari care lucrează în același scop, dovadă că atunci când o comunitate este cu adevărat unită și utilizează resursele eficient, rezulatele nu întârzie să apară. Doamna director a deschis evenimentul cu o scurtă incursiune prin istoria localității și până în prezent, arătându-le și copiilor rolul pe care îl pot avea în viitor.

“Consider că o carte citită este șansa pe care copiii din mediul rural o pot avea pentru a își dezvolta imaginația și gândirea, pentru a își atinge potențialul maxim. Educația prin lectură este unul dintre cele mai puternice instrumente pe care le poti folosi pentru a schimba în bine lumea lor și a celor din jur. ” a declarat Marius Gheorghe, reprezentantul Redoxim. Ovidiu Maior, PR Manager Azomureș, le-a povestit copiilor despre activitatea companiei pe care o reprezintă și importanța educației în domeniul agriculturii. Puțini știau că, în zilele noastre, pentru a fi agricultor trebuie să ai mult mai multe cunoștințe și nu doar practice. Chimie, fizică, informatică… toate ajută într-un domeniu care devine din ce în ce mai tehnologizat.

Redoxim_Valea Calugareasca_donatie martie 1

 

Un moment special pentru copii a fost interacțiunea cu Dan Condermann (pilot instructor Boeing 737 – Blue Air și membru al formației de zbor Iacării Acrobați) care le-a povestit celor mici despre importanța lecturii pentru o carieră de succes. Mulți dintre aceștia au putut vedea pentru prima oară, cu această ocazie, imagini video surprinse de la bordul unei aeronave. I-am văzut fascinați de zborul avioanelor, finalul videoclipului fiind însoțit de aplauzele lor entuziaste. Curioși, copiii l-au asaltat pe domnul Condermann cu întrebări referitoare la cariera sa și la dotarea avioanelor. Foarte mulți au dorit să afle care este rețeta reușitei, iar pilotul le-a oferit răspunsul transmițându-le că, pentru a-ți construi cel mai bine viitorul, trebuie mai întâi să îți găsești pasiunea.

Redoxim_Valea Calugareasca_donatie martie 2

 

La final, când am traversat școala spre plecare, am fost plăcut surpinși să vedem că elevii de serviciu își petreceau timpul cu un complicat joc de…șah. Imaginea ne-a dat speranță că vom auzi pe viitor numai lucruri bune despre copiii din localitate și despre clubul de lectură nou înființat.

Redoxim_Valea Calugareasca_donatie martie 3

 

Am încheiat ziua plimbându-ne prin împrejurimi, scăldați de soare și cu gândul la acest eveniment reușit. Suntem convinși că inițiativa noastră va avea rezultate pe viitor pentru că am găsit în Valea Călugărească o comunitate unită, muncitoare, care a depus un efort constant pentru a se dezvolta pe mai multe paliere.Vă invităm să trăiți o parte din emoția acestei zile vizionând fotografii de la eveniment aici.

Parteneri și sponsori:

azo logo_redoxim_mic

Ce se întâmplă când copiii citesc animalelor de companie

Cei mici au de foarte puține ori ocazia să citească fără ca un adult să intervină pentru a-i corecta dacă au pronunțat greșit sau dacă au omis anumite cuvinte. În felul acesta, ei ajung să se concentreze excesiv pe pronunție, să citească mecanic și să piardă din vedere firul epic și plăcerea de a descoperi povestea. O idee bună de a le stimula plăcerea cititului cu voce tare este de a îi implica în activități de lectură pentru și cu animalele de companie.

Intermountain Therapy Animals a lansat la finalul anilor ’90 primul program de alfabetizare care are ca nucleu ideea de a citi câinilor: R.E.A.D (Reading Education Assistance Dogs). Misiunea proiectului este de a îmbunătăți abilitățiile de citire ale copiilor prin intermediul unor sesiuni de lectură la care asistă animale. Însoțitorii de la R.E.A.D. sunt animale de terapie care împreună cu proprietarul sau îngrijitorul lor se oferă voluntari pentru a merge în școli sau biblioteci spre a le fi tovarăși de lectură celor mici. Din 1999 și până în prezent, peste 3000 de echipe de terapie s-au înregistrat în program. Tehnica a avut un mare success și programele de citit în compania necuvântătoarelor s-au răspândit peste tot în Statele Unite ale Americii. Cei mai mulți dintre proprietarii sau îngrijitorii animalelor spun că au văzut cum atitudinea copiilor se schimbă în compania patrupezilor: devin mult mai deschiși și se simt mai relaxați să lectureze cu voce tare deoarece animalele nu îi judecă, ci doar îi ascultă. Lectura în compania unui animal este un exercițiu care îi ajută atât pe cei care au dificultăți de citire, cât și pe cei care consideră lectura plictisitoare deoarece aduce un plus de distracție acestei activități.

O altă inițiativă de acest gen este cea a lui Jo Klepacki de la Human Society of Missouri. Proiectul Shelter Buddies Reading Program are scopul de a îi ajuta pe copii să își dezvolte spriritul empatic și abilitățile de citire. Metodologia este simplă: micii voluntari sunt antrenați să le citească patrupezilor, explicându-li-se cum să își dea seama din limbajul trupului dacă aceștia sunt stresați sau anxioși. Deși inițial proiectul a fost creat pentru a ajuta acele animale care au cel mai mult nevoie de atenție și afecțiune, el s-a dovedit a fi de un real ajutor pentru ambele grupuri de participanți deoarece, pe de o parte, pe cei mai mulți dintre câini îi calmează să îi audă pe copii citind și, pe de altă parte, când cei mici văd reacțiile pozitive din partea câinilor se simt utili și capătă încredere în abilitățile proprii.

Am cerut părerea specialiștilor în domeniu și Floriana Vasile, asistent veterinar la Innedit Vet, ne-a declarat: „Proiectele de acest tip au efecte benefice atât asupra copiilor, cât și a patrupezilor din numeroase motive. În primul rând, se pot identifica o serie de nevoi comune: de socializare, dorința de a explora și de a primi atenție. Acestea devin puncte de pornire pentru relații extrem de durabile între copiii și animalele lor de companie, relații asemănătoare celor de prietenie dintre oameni. În plus, astfel de inițiative dezvoltă încrederea în sine a beneficiarilor, ajută la formarea și educarea spiritului civic. Prin intermediul lor, copiii au posibilitatea de a intra în contact direct cu animalele, ajung să le cunoască, să empatizeze cu ele și să înțeleagă importanța lor și a responsabilității pe care o au. Totodată, ei obțin oportunitatea să își sporească încrederea în abilitățile lor de a citi și de povesti. Au astfel parte de niște spectatori iubăreți și care nu îi judecă, pot chiar să se joace cu intonația pentru a observa diferite reacții la modul în care lecturează povestea.”

Noi vă încurajăm să îi puneți față în față pe cei mici și pe prietenii lor cu nas rece și inimă caldă. Incurajați-i să citească împreună și rezultatele nu vor întârzia să apară!

Autor: Ramona Mihai

Despre lectura în familie: Cristian China Birta (Chinezu)

Despre Chinezu – „mare maestru de isprăvi 2.0” așa cum singur recunoaște – ar fi atât de multe lucruri de spus încât ne-am putea lungi la ore întregi de discuții. Ceea ce s-a întâmplat și atunci când acesta a răspuns pozitiv invitației noastre de a se alătura dialogului despre lectura în familie, cititul de plăcere și primele sale amintiri marcante despre cărți.

Atunci când nu scrie pe cristianchinabirta.ro sau când nu lucrează la vreo idee nouă de proiect cu echipa Kooperativa 2.0 sau Blogal Initiative, Cristi își petrece majoritatea timpului cu familia. De la Alex, băiatul cel mare, ne-a mărturisit că primește des sugestii de cărți și învață de la el informații noi despre domeniile în care Alex e expert. Cu Mara face schimb de cărți și apoi discută în baza acestora, iar împreună cu mezina Patricia, citește și recită din cartea preferată a familiei: „Cartea cu Apolodor”.

În cele ce urmează, vă invităm să urmăriți câteva materiale în care Chinezu ne împărtășește de ce „copiii ăștia de doisprezece ani sunt geniali”.

În discuția pe care am avut-o, am aflat câte ceva și despre începuturile sale în ale lecturii:

Nu în ultimul rând, iată mesajul lui Cristi cu privire la importanța cititului de plăcere pentru cei mici:

 Citește și alte interviuri cu sfaturi primite de la persoane publice din România despre lectura în familie -> aici.

Donație de carte și ateliere de lectură pentru copiii din Amărăștii de Jos

Vineri, 27 ianuarie 2017, la ora 6.00 dimineața am pornit la drum către localitatea Amărăștii de Jos din județul Dolj. Aici am donat 100 de cărți și am organizat cinci ateliere de lectură pentru aproape 100 dintre elevii din clasele I-VIII de la Liceul Teoretic Amărăștii de Jos și Școala Gimnazială Prapor, recompensându-i pentru activitatea clubului de lectură înființat anul trecut. Deși drumul a fost lung și încă înghețat, am reușit să îl parcurgem în siguranță datorită partenerilor de la Renault Group Romania care ne-au pus la dispoziție și de data aceasta două automobile – Dacia Dokker și Dacia Duster. În cele 5 ore în mașină ne-am încărcat cu energie pentru evenimentul care urma să aibă loc, cu discuții pasionate și planuri de proiecte viitoare.

Amarastii de Jos_ateliere narativ2

Ajunși în localitate am fost primiți cu căldură de profesorii liceului, de doamna bibliotecară și de partenerii noștri de la Azomureș. Primirea călduroasă a partenerului nostru, domnul Narcis Niță din partea BizSolutions, ne-a motivat și mai mult, pentru că am simțit implicarea acestuia în comunitate și faptul că această colaborare va fi una pe termen lung, cu rezultate concrete pentru copiii din localitate.

După ce am pregătit sălile cu voluntarii locali și am repartizat elevilor rechizitele de la Herlitz România, am descoperit poveștile din colecția „Cărțile Copilăriei” împreună cu cei mici și am plecat în aventuri alături de „Robinson Crusoe”, „Cocoșatul de la Notre-Dame” sau eroii din „Miturile grecești” și „Odiseea”. Călătoria ne-a fost ghidată de cei cinci pedagogi: Alexandra Mihailciuc pentru Atelierul de ilustrație creativă („Robinson Crusoe”), Valentina Popa pentru Atelierul de actorie pentru cititori („Odiseea”), Delia Popa pentru Atelierul de bandă desenată („Mituri grecești”), Liliana Basarab pentru Atelierul de teatru de umbre („Mituri grecești”) și Daniela Pălimariu pentru Atelierul de arhitectură („Cocoșatul de la Notre-Dame”) din partea Artcrowd.

Amarastii de Jos_Ateliere narativ3

Cele două ore programate pentru ateliere au trecut mai repede decât ne așteptam și ne-am bucurat să aflăm de la copii cât de mult s-au distrat: Miruna (8 ani) ne-a spus la finalul atelierului de ilustrație creativă că la început nu știa la ce să se aștepte, dar că experiența a făcut-o să își dorească să participe și la alte activități. Mai mult, a devenit curioasă și ne-a promis că va citi și restul poveștii lui Robinson Crusoe.

Amarastii de Jos_ateliere narativ4

Doamna Violeta Modan – unul dintre profesorii coordonatori ai clubului de lectură din Amărăștii de Jos și voluntarul care a organizat găzduirea noastră în liceul din localitate ne-a împărtășit că „experiența a fost una aparte pentru copii, deoarece ei nu au parte foarte des de activități de acest fel. Mai mult decât atât, vizita Asociației Curtea Veche la noi în școală a însemnat și o oportunitate pentru profesorii voluntari, care au putut găsi în NARATIV – atelierele de lectură pentru copii inspirația necesară pentru o serie de activități care să îi motiveze pe copii să citească.”.

Pe drumul de întoarcere, deși oboseala ne-a dat târcoale, nu ne-a doborât pentru că am povestit despre cei mici și despre cum ne putem îmbunătăți activitățile. Sperăm ca acțiunea noastră să îi ambiționeze pe elevi să-și continue drumul în viață alături de cărți și le mulțumim tuturor celor care au făcut această inițiativă posibilă!

Mulțumiri transmitem și către Dragoș Stefan Mantoiu (de la Wilderness Research and Conservation) care ne-a fost alături pentru a realiza filmul evenimentului:

Pentru mai multe fotografii de la eveniment click aici.

Parteneri și sponsori:

parteneri-12

Întâlnire despre lumea cărților cu Alexia Udriște și elevii de la Step by Step

În completarea donațiilor de carte pe care le organizăm în sate și unde copiii nu au acces la cărți, eforturile noastre se concentrează și pe dezvoltarea de proiecte în sprijinul celor de la oraș. Mulți dintre elevii din mediul urban au în jurul lor librării, biblioteci și acces la cărți. Însă, poate nu știu care este procesul prin care au fost create volumele, nu cunosc exact ce este o editură și ce face un redactor, un autor sau un ilustrator.

Alexia UdristeIeri am dat startul unui proiect nou împreună cu Școala Step by Step care să satisfacă astfel de curiozități și am organizat o primă întâlnire între elevii școlii și Alexia Udriște, ilustrator „Cartea Curajului” apărută la Curtea Veche Publishing. Evenimentul a fost unul foarte cald și prietenos, cu multe întrebări din partea copiilor care ne-au arătat cât de mult sunt interesați și curioși să afle detalii din lumea cărților: „Cum desenezi așa frumos?”, „Cum îți faci reclamă? Cauți tu oameni sau te caută ei?”, „Cum ajung desenele tale în carte?”, „Ți s-a întâmplat vreodată să îți spună cineva că desenul tău nu este bun?” au fost doar câteva dintre curiozitățile celor mici. Alexia a avut răbdarea să le răspundă tuturor și la final i-a surprins realizând, pe loc, câte un desen pentru fiecare dintre clasele ai căror reprezentanți au participat la eveniment. Ne-am bucurat să aflăm că foarte mulți dintre cei mici erau pasionați de desen, ne-au arătat portofoliile lor cu desene și i-au oferit Alexiei câteva în dar.

Alexia Udriște este doar unul dintre invitații pe care copiii de la Step by Step vor avea ocazia să îi „ia la întrebări”. Până în luna iunie, numeroase personalități din diverse domenii vor trece pragul instituției școlare private pentru a le satisface curiozitatea celor mici privind lumea cărților și nu numai.

Q&A_AlexiaUdriste_StepbyStep3

Despre cititul în familie: Virgil Ianțu

Suntem dornici să vă oferim cât mai multe resurse utile, idei și modele care să vă inspire pentru lectura în familie, alături de cei mici. Vrem să promovăm conceptul de parenting prin lectură și strângem în jurul nostru oameni cel puțin la fel de entuziasmați ca noi. De curând am stat de vorbă cu Virgil Ianțu care ne-a povestit despre cum i-a insuflat fetiței lui atenția către lectură și ne-a oferit câteva sfaturi pe care să vi le împărtășim:

„Am mai vorbit despre lectura de seară și despre importanța sa pentru orice copil, încă din prima noapte pe care o petrece în noua lui casă, alături de părinți. Un copil, chiar și la acea vârstă, se bucură atunci când îi aude glasul mamei sau al tatălui, povestind. Urechea lui este atentă la intonație, la căldura vocii, ba chiar și la frecvența ei. Așa își dă seama că de fapt sunt doi în jurului lui, dar care nu prea seamănă unul cu celălalt la glas.

În cazul lecturii întâlnim stiluri diferite, de la mamă la tată, de la părinți la bunici, etc. Mie îmi place cititul artistic, caricaturizat și creativ.

Păi, gândiți-vă cât de monotonă și de previzibilă ar fi fost povestea, dacă Cenușăreasa nu avea 44 la picior și 103 kg sau dacă lupul nu era un personaj pozitiv, care de fapt era bătut periodic de bunica cea rea? Noroc cu vânătorul care rezolvă situația, spre fericirea și liniștea bietului lup.

E drept, aceste variante au fost prezentate la vârsta potrivită. A copilului, nu a lupului.

Referitor la intonație, îmi place mult să transform o poveste într-o piesă de teatru și atunci joc fiecare personaj cu vocea pe care mi-o imaginez în acel moment. Să vezi râs, atunci când mai încurc vocile între ele 😀

Cititul sau povestea de seară este un obicei frumos și bun pentru copil, dar și pentru noi, iar acest obicei trebuie păstrat cât se poate de mult pentru că ne va fi dor de aceste momente care trec mult prea repede.”

În final, un scurt mesaj video transmis de Virgil Ianțu celor care ne citesc și caută sfaturi de apropiere a copiilor de lectură:

Citește și alte interviuri cu sfaturi primite de la persoane publice din România despre lectura în familie -> aici.

UN VIS DEVENIT REALITATE – VIZITA ÎN BUCUREȘTI A COPIILOR DIN VIZUREȘTI

În perindările noastre prin țară avem, din fericire, posibilitatea să cunoaștem oameni și povești care mai de care mai interesante și mai emoționante. Este și cazul comunității din Vizurești, unde am cunoscut trei copii extraordinari: Alexandra, Andrei și Valentina.

În iunie 2016, cu ajutorul ambasadorului nostru din Germania – domnul Georg Broich – am organizat ca parte din programul național de lectură „CĂRȚILE COPILĂRIEI” o donație în localitatea Vizurești, județul Dâmbovița. Printre copiii care s-au bucurat de cărțile oferite de noi și de momentul de lectură susținut de actorul Alex Ștefănescu se numără și cei trei micuți a căror poveste v-o împărtășim astăzi. Pe lângă pasiunea lor pentru lectură, am fost foarte impresionați de faptul că una dintre cele mai mari dorințe ale lor era să aibă posibilitatea de a merge într-o bibliotecă sau într-o librărie, deoarece le era imposibil să își imagineze un loc în care există atât de multe cărți la un loc.

Câteva luni mai târziu, am avut posibilitatea de a face acest vis al lor să devină realitate. Ne-am implicat alături de Asociația Lume Bună în „Zâmbet de copil” – o campanie realizată de ei împreună cu Televiziunea TVH. Așa se face că la doar câteva zile distanță de Sfântul Nicolae am reușit să le facem o surpriză Alexandrei, lui Andrei și Valentinei: o vizită în București al cărei start a fost dat de turul în una dintre cele mai mari librării din București. Cu ajutorul partenerilor noștri de la Librăriile Cărturești am avut posibilitatea să le arătăm copiilor din Vizurești cum arată o librărie și să petrecem cu ei o dimineață minunată de iarnă pentru ca ulterior să viziteze alte obiective din Capitală.

În cele ce urmează puteți urmări poveștile lor și cum s-a desfășurat vizita în București:


Întrebată de unde are această pasiune pentru citit, Alexandra ne-a mărturisit următoarele: „Mama citește foarte mult. Toată vara a citit mai mult de o sută de cărți. Vitrina la noi acasă e plină de cărți. Iar eu am un teanc al meu. Nu le-am citit pe toate, dar cred că am ajuns la jumătate.” Mai multe despre povestea Alexandrei puteți afla din videoclipul următor:


Andrei este premiant în școala sa și ne-a povestit: „[…]îmi place mult matematica. Mă descurc ușor să calculez. Dar pe lângă asta îmi place mult și Limba română.” Mai multe despre cum se îmbină talentul său cu cifrele și pasiunea pentru sport puteți afla urmărind videoclipul de mai jos.


Valentina ne-a împărtășit că și-ar dori să devină învățătoare atunci când va crește mare ca să poată să îi învețe pe copii cum să scrie și să citească. Ne-a mai spus și că nu știe cât de greu este să ajungi învățător dar că trebuie cu siguranță să înveți mult. Ea a găsit un mare sprijin în mama ei care o susține să învețe și care le transmite părinților următoarele: „Școala este pe primul plan. Fiindcă nu vreau ca fetele mele să ajungă fără carte și fără niciun rost.”. Iată, în continuare, întreaga poveste a Valentinei:

Împreună putem oferi o șansă la viitor copiilor din mediul. Implică-te și tu alături de noi în campania „Adoptă o școală” și poți oferi celor mici surprize care să le schimbe viața!

DONAȚIE DE CARTE – HORIA TECĂU ÎN JUDEȚUL MUREȘ

Deși mai este o săptămână până la Sărbători, noi am avut ocazia să fim spiridușii lui Moș Crăciun mai devreme și să le facem o bucurie copiilor din județul Mureș.

Cu sprijinul Azomureș și Azotrans, am pornit la drum împreună cu și tenismanul Horia Tecău pentru două evenimente dedicate celor mici:

Întâlnirea cu juniorii clubului de tenis a UMF Târgu Mureș – joi, 15.12, sala de tenis a UMF:

Am pornit la drum destul de devreme din București am traversat cei aproape 400 de kilometri la timp pentru a ne pregăti de întâlnirea cu unii dintre cei mai mici tenismeni din Târgu Mureș. La ora 19.00, aproximativ 50 de copii așteptau nerăbdători, în echipament de antrenament.

Donatie_Horia_UMF Tg Mures

Horia Tecău le-a povestit cum a luat naștere cartea sa și cât de important a fost pentru el ca, pe lângă antrenamentele fizice, să aiba mereu în cantonamente, o carte. Horia le-a mărturisit celor mici că a început să scrie „Viața în ritm de tenis”, volum apărut anul acesta la Curtea Veche Publishing, încă de pe vremea când abia își începuse antrenamentele, sub forma unui jurnal care l-a ajutat de-a lungul timpului să își îmbunătățească tehnica și că, pe lângă faptul că lectura a fost pentru el un companion în perioadele cand era departe de casă, el consideră că cititul l-a ajutat să ajungă un sportiv mai informat și, deci, mai bun. Seara s-a încheiat cu un schimb de mingi între cunoscutul tenisman și fiecare dintre micuții prezenți, urmat de o sesiune de autografe. Extrem de emoționați, copiii au recunoscut la final cât de important a fost pentru ei să își întâlnească idolul.

Donație pentru copiii din Comuna Băla – vineri, 16.12, Căminul Cultural Băla:

Vineri, dis-de-dimineață, am pornit înspre Comuna Băla, aflată la aproximativ 30 de kilometri de Târgu Mureș. La Căminul Cultural din centrul comunei ne așteptau cuminți, dar foarte entuziasmați aproape 200 de copii care l-au întâmpinat pe Horia Tecău dornici să îi pună întrebări și să îi ceară sfaturi.

Deși la întrebarea pe care a adresat-o Ovidiu Maior, PR Manager Azomureș, elevilor din sală la începutul întâlnirii – daca știu ce este o editură – copii nu au știut răspunsul, cu ocazia acestei donații au aflat care este parcursul de la idee până la cartea pe care au ținut-o în mână. Doamna Iren Arsene, președintele Asociației Curtea Veche, i-a intrebat pe cei mici ce își doresc să devină când vor fi mari și o bună parte dintre aceștia se visează sportivi și au recunoscut că pentru ei întâlnirea cu Horia Tecău este un vis devenit realitate. Acest lucru a fost perfect valabil și pentru adulții care au fost prezenți la eveniment, așa cum ne-a mărturisit doamna Floricica Blaga, învățătoare în comună: „Nu în fiecare zi ne întâlnim cu așa ceva. Mai ales la noi în comună nu se întâmplă astfel de evenimente. A fost o experiență inedită și pentru noi, nu doar pentru copii. A fost interesant să aflăm despre informații despre o editură și să îl avem în mijlocul nostru pe Horia Tecău care este un sportiv atât de mare. Cu siguranță copiii vor povesti mult timp de acum înainte ce au trăit astăzi.”

Copiii au fost curioși să afle cum se antrenează tenisman-ul, cum a fost experiența sa in cadrul competiției de Rio dar și cum a reușit să treacă peste momentele grele.Horia le-a împărtășit cât este de important să apeleze la ajutorul și îndrumarea antrenorilor și profesorilor, dar și să încerce mereu să strângă cât mai multe informații din cât mai multe domenii, prin lectură. „Chiar dacă au fost zile când am jucat mai slab și am pierdut, am luptat mereu până la capăt și nu m-am dat bătut și asta e o atitudine care, de-a lungul timpului, mi-a adus multe victorii. De multe ori nu jocul în sine mi-a adus victoria, ci atitudinea și acea încredere pe care o am în mine. Și chiar dacă au fost momente grele, dificile prin care am trecut și nu eram foarte fericit am avut norocul să am în jurul meu oameni care m-au susținut și m-au încurajat și asta m-a ajutat să merg mai departe.”

La final, fiecare dintre copiii prezenți a avut posibilitatea să petreacă câteva minute cu Horia, să îi ceară un autograf și să se fotografieze împreună . Copiii s-au grăbit apoi spre casele lor, spunând că „de-abia așteaptă să le dea voie părinții să meargă acasă împreună cu colegii și să citească împreună din cărțile abia primite.”

Donatie_Horia_comuna Bala

Doamna Simona Militaru, profesor de limba română la școala din Băla ne-a declarat, înainte de a ne lua Rămas bun: „Evenimentul a fost perfect. Chiar nu am visat niciodată la așa ceva. Mulțumim încă o dată tare mult pentru cărți și pentru bucuria pe care ați făcut-o copiilor prin a le dona câte o carte pe care ei au primit-o cu atâta drag. Sunt sigură că se vor bucura de ea și sper că așa cum domnul Horia Tecău și-a găsit inspirația în biografiile marilor sportivi, și el la rândul său să îi inspire pe acești copii.”

Ambele donații fac parte din programul „CĂRȚILE COPILĂRIEI pentru comunitățile agricole” și ne-am bucurat cu ocazia lor de implicarea încă unui partener local al Azomureș care înțelege importanța educației în zonele în care agricultura este principala preocupare. Horațiu Suciu (director, Azotrans) care susține această inițiativă ne-a declarat: “înțeleg nevoia unui nivel de educație cel puțin decent în comunitățile rurale astfel încât elevii să nu abandoneze cursurile în favoarea muncilor în gospodărie. Este important ca în aceste comunități să existe proiecte care îi pot ajuta pe copii și pe părinți să descopere cât de importantă este lectura”.

Drumul înapoi spre casă a fost lung, dar ne-au ținut de urât amintirea copiilor care ne-au colindat înainte de plecare și podoabele de Crăciun lucrate de ei. A părut însă, mult mai ușor și pentru că am avut automobilul Dacia Duster drept companion de încredere pe drumurile înghețate și ninse.

Donatie_Horia_Bala

 

Parteneri și sponsori:

parteneri-09

  Pentru mai multe fotografii de la eveniment click aici și aici.

Studiul PISA 2015: 42% din elevii de 15 ani, analfabeţi funcţional

Aproximativ 42% din elevii români de 15 ani sunt analfabeţi funcţional, arată un studiu al Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale. Deşi unii dintre aceștia ştiu să citească, copiii nu reuşesc să înţeleagă textele, iar aceasta este o consecinţă a faptului că de cele mai multe ori elevii sunt obligaţi să memoreze informaţiile, nu să analizeze textele, dar și din cauza lipsei acccesului la cărți potrivite vârstei lor. Să nu uităm că în România peste 50% dintre elevii români locuiesc în mediul rural, în localități unde nu există librării sau biblioteci dotate corespunzător.

Conform studiului PISA* pentru anul 2015, rezultatele au dus țara noastră și mai jos în subsolul clasamentului față de 2012, mai exact pe locul 48 din 78 de țări. Sub România s-au plasat Cipru, Moldova, Albania, Turcia și cele mai bune rezultate au fost obţinute de elevii din Singapore, Japonia şi Estonia.

Studiul PISA 2015 a evaluat aproximativ 540.000 de elevi din 72 de ţări şi economii la Matematică, Lectură şi Ştiinţe. Testarea internaţională se desfăşoară o dată la 3 ani şi arată nivelul elevilor de 15-16 ani la matematică, citire şi ştiinţe. Scopul acestor teste este de a verifica modul în care copiii pot aplica informaţiile pe care le primesc la şcoală la lumea reală. Asftfel, de exemplu, PISA nu măsoară dacă un copil ştie tabla înmulţirii, ci ce ştie el să facă cu ea, dacă poate interpreta corect un text, explica și contextualiza. Concret, programul OECD-PISA nu testează „discipline”, pentru că nu urmăreşte eficienţa în performarea unui anumit curriculum, ci evaluează în ce măsură elevii aflaţi către finalul educaţiei obligatorii deţin unele dintre competenţele-cheie, cunoştinţele şi deprinderile de baza esenţiale atât pentru continuarea studiilor, cât şi pentru participarea deplină la viaţa socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii.

Cercetătorii PISA ne mai spun că: „Nu este suficient ca fiecare copil din clasă să aibă un calculator în față, ci acesta ar trebui conectat la Internet și utilizat în avantajul procesului de învățare, nu ca distragere”. Același studiu a demonstrat că în școlile private, unde există echipamente și se organizează cluburi sau competiții științifice, rezultatele în domeniu sunt mult mai bune. Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică ne atrage însă atenția că sistemele de învățământ eficiente sunt cele care vin în sprijinul formării elevului, indiferent de statutul socio-economic. Prin urmare, societatea și individul pot beneficia pe termen lung numai dacă asigurăm fiecărui copil accesul la educație de calitate și la programe alternative.


*Întregul studiu poate fi descărcat de aici

Autor: Gabriela Ursu

SPECTACOLUL – LECTURĂ: 3 SECRETE ALE SUCCESULUI CU RESURSE MINIME

A trecut mai mult de o lună de când am încheiat NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii și încă gândim la atmosfera acelor zile și la energia participanților. Și ne apar constant în minte imagini de la cele două spectacole lectură pe care trupa noastră de actori tineri le-a pus în scenă inspirându-se din „Pinocchio” și „Alice în Țara Minunilor”, volume din colecția de repovestiri „Cărțile copilăriei”.

Având rolul de a aduce în atenție mai degrabă textul, spectacolele-lectură stimulează spectatorii să își imagineze propria montare. Acesta este principalul avantaj care face din teatrul cititorilor o formulă excelentă de introducere a lecturii printre preferințele celor mici. Abordarea textelor literare prin joc teatral le dezvoltă acestora capacitatea de înțelegere a textului, îi pune în contact cu o abordare neconvențională a cărților și îi încurajează, în final, să le parcurgă integral. Asistând la spectacolele lectură din cadrul festivalului și lucrând cu pedagogii care aplică această metodă cu foarte mare succes, am identificat trei secrete care fac din această activitate un succes schimbarea percepției celor mici asupra cititului:

Un cititor talentat este tot ce îți trebuie. Păstrând în minte faptul că acest tip de reprezentație trebuie să fie distractiv pentru copii pentru a le atrage atenția, spectacolul-lectură are rolul important de a le activa celor mici imaginația și de a le arăta părinților cât de mult contează pentru cei mici cititul pe roluri. Utilizarea unor intonații diferite și gesturi potrivite sunt câteva dintre tehnicile simple pe care micuții le apreciază și care îi fac să devină mult mai receptivi la ceea ce citesc.

Decorurile și recuzita sunt deja la îndemână. Personalizarea spațiului prin mutarea scaunelor în sală sau folosirea unor elemente vestimentare pentru delimitare sunt primii pași prin intermediul căruia participanții pășesc pe tărâmul poveștii. Faptul că micuții au mână liberă în a construi peisajul în care se va desfășura acțiunea le stimulează imaginația și îi ajută nu doar să vizualizeze contextul, dar și să memoreze mai multe detalii din poveste. Prin folosirea unor elemente ajutătoare, nu doar că lectura devine efectiv un spectacol, ci și adultul reușește să acceseze mai multe laturi ale creativității celor mici și să le stimuleze învățarea prin simțuri. Spre exemplu, încurajându-i pe participanți să deseneze o anumită scenă deja lecturată, aceștia vor putea vizualiza mai bine respectivul context. De asemenea, utilizând sunete sau chiar melodii, se asigură memorarea pe termen lung a informației și procesul devine mai facil. În fond, nu sunt necesare decoruri și costume fastuase pentru un spectacol, putem fi singuri proprii noștri regizori și să ne imaginăm aceste elemente cum vrem noi.

65

Distracția este garantată. La fel și utilitatea. Toate aceste elemente adaugate la caracterul distractiv al activității, stimulează creativitatea și – prin creșterea graduală a complexității detaliilor – exersează capacitatea de memorare și procesare a copiilor. Dincolo de imitarea unor acțiuni, gesturi sau comportamente, lectura pe roluri și utilizarea de intonații diferite stimulează empatia cititorilor și capacitatea lor de a reacționa în funcție de context și de informația pe care au înmagazinat-o. Prin intermediul spectacolelor lectură, actorii care conduc activitatea vizează exersarea capacităților celor mici de a reacționa și imagina. Așa cum ne-au confirmat și părinții ai căror copii au participat la spectacolele lectură susținute de Trupa de teatru NARATIV în cadrul festivalului, avantajul cel mai mare al acestui tip de activitate este – pe lângă pofta sporită de lectură – și o capacitate mai mare de relaționare, la nivel interpersonal, a copiilor.

Iată ce ne spune Smaranda Nicolau, actriță și pedagog teatral:
„Mulți dintre copiii din ziua de astăzi se uită destul de mult la filme și la desene animate iar noi, adulții, trebuie să înțelegem că aceasta este ceva absolut firesc. În acest context, spectacolele-lectură precum cele de la NARATIV – Festival de lectură pentru copii sau de la atelierele de actorie pentru cititori încearcă să recupereze ceva ce numai cititul poate să ofere: plăcerea de a crea povestea în propria imaginație. După părerea mea, acesta este unul dintre cele mai importante lucruri pe care le poți oferi unui copil: prilejul să se surprindă pe el însuși, să descopere că e perfect capabil de lucruri pe care nu avea habar că le poate face. E ceea ce încerc mereu la atelierele mele este ceva ce și spectacolele-lectură ale Trupei NARATIV reușesc să facă cu mare succes. Copiii se simt împuterniciți de spectacole. Simt că și ei contribuie la poveste. Simt că povestea le aparține, iar puterea și responsablitatea de a crea propriile povești sunt sentimentele care îi încurajează să continue pe termen lung și de unii singuri.”

Până la o nouă ediție NARATIV – festivalul de lectură pentru copii, ne puteți contacta și aducem Trupa NARATIV în comunitatea sau școala voastră. Scrieți-ne un mesaj la adresa narativ@curteaveche.ro și stabilim împreună detaliile astfel încât cei mici să (re)descopere bucuria și beneficiile unui spectacol-lectură!