Evenimentele pentru parinti din cadrul proiectului au constat in doua conferinte de parenting pentru lectura si un seminar de educatie pentru lectura adresat cadrelor didactice bucurestene formale si non-formale. Ambele concepte – parenting si educatie pentru lectura, sunt relativ ne-explorate in Romania, unde nu exista o traditie semnificativa de preocupare sistemtizata pentru deprinderea lecturii.
Tocmai din acest motiv, putem spune ca toti participantii la aceste ateliere au beneficiat de o introducere in stiinta si practica dezvoltarii timpurii a cititorilor.
1. Importanta lecturii in dezvoltarea copiilor – Conferinta si Q&A cu Gaspar Gyorgy
Cand a avut loc: Joi, 24.09.2015, 19:00-21:00 Unde: Carturesti Verona, in Cafenea Numar total de participanti: 36
“Studiile de specialitate ne confirma faptul ca atunci cand parintii le citesc copiilor povesti, acestia vor avea o serie de manifestari pozitive nu doar la nivel de comportament si performante academice, dar si activitatea creierului va cunoaste o imbunatatire. Atunci cand copilului i se citeste, mai multe regiuni din emisfera stanga se pun in miscare, iar acestea sunt responsabile de intelegerea cuvintelor si a conceptelor, dar si de functionarea memoriei. Specialistii in neurostiinte recomanda ca parintii sa-i citeasca copilului inca de la nastere, iar in masura posibilitatilor este bine ca mediul de viata de acasa sa fie unul cat mai prietenos cu cartile.” Gaspar Gyorgy
La NARATIV, Gaspar Gyorgy a vorbit despre beneficiile lecturii dincolo de clasicul discurs legat de imbunatatirea imaginatiei, a vocabularului si a culturii generale, prezentandu-le parintilor prezenti date stiintifice de ultima ora din domeniul neuro-stiintelor. In Statele Unite si Anglia, neurostiintele au facut lumina in domeniul achizitiei lecturii, mai ales in ceea ce priveste depasirea dificultatilor de citire precum dislexia.
Gaspar Gyorgy este expert in diferite programe de promovare a starii de bine a copilului, adolescentului si familiei, coordonator de grupuri de psihoterapie si dezvoltare personala pentru parinti si adolescenti. Sustine cursuri de formare profesionala complementara si continua in cadrul AMPP, UNATC si este formator invitat la diferite programe de formare complementara in tara si in Ungaria.
2. Cum sa-i ajutam pe copii sa citeasca – Conferinta si Q&A cu Otilia Mantelers
Cand a avut loc: Vineri, 25.09.2015, 16:00-18:00 Unde: Carturesti Verona, in Cafenea Numar total de participanti: 42
“Multi dintre noi ne amintim cum, in copilarie eram fortati sa citim: fie de catre parinti, fie de catre scoala, cand aveam acea lista obligatorie pentru vacanta de vara, care cuprindea 30 de carti. Atat parintii, cat si scoala ne fortau sa citim fiindca stiau ei ce stiau: cititul deschide usi catre o mie de alte lumi, iar una din aceste lumi este sinele! Da, stiau ei ce stiau legat de importanta cititului pentru dezvoltarea personalitatii, imaginatiei si a creierului copilului, dar cred ca putini adulti stiau sa insufle copiilor cu adevarat iubirea pentru citit. Dragostea pentru citit incepe la copii inca din primele luni cand parintele se joaca cu carticele mici de carton. Continua pe zi ce trece cu alte carti la care radem impreuna, pe care le povestim si le traim impreuna. Povestim replicile personajelor si cum e fiecare in parte, punem intrebari si ne imaginam alt sfarsit daca cel al cartii nu ne place. Ingredientul cheie pentru a insufla copiilor dragostea pentru citit este conectarea.” Otilia Mantelers
Dupa cursul intensiv in beneficiile dovedite stiintific ale lecturii sustinut de Gaspar Gyorgy cu o seara inainte, vineri, la NARATIV, Otilia Mantelers le-a propus parintilor prezenti la conferinta o abordare practica a lecturii in familie, insistand asupra beneficiilor cititului impreuna pentru motivarea spre lectura a copiilor, pe termen lung.
Otilia Mantelers este Parenting by Connection Instructor, trainer de Playful Parenting, formator acreditat CNFPA, psiholog in formare si specialist in joaca terapeutica cu copiii de la 0-10 ani, owner Blog Joc si Emotii, blog dedicat parintilor preocupati de relatia cu copiii lor.
2. SPECTACOLE LECTURA:
1. Alice in Tara Minunilor 2. Alice in Tara din Oglinda Cand au avut loc: Sambata, 26.09.2015, 16:00-18:00; Duminica, 27.09.2015, 11:30-12:30 Unde: Carturesti Verona, in Cafenea Numar total de participanti: 63 (adulti si copii)
Spectacolele lectura din cadrul NARATIV – Festivalul de lectura pentru copii au fost create special pentru festival, de o echipa de proaspeti absolventi ai UNATC – Sectia Arta Actorului. Ambele spectacole reprezinta un concept original al trupei de teatru care le-a realizat si livrat pentru audienta de copii si parinti de la NARATIV, cu totii egal incantati de o interpretare unica a povestilor bine-cunoscute ale lui Alice in Tara Minunilor si Tara din Oglinda.
Fiecare dintre tinerii actori a interpretat roluri multiple, facand uz de un decor minimal, mai degraba simbolic, menit sa completeze vizual povestea dar si sa stimuleze imaginatia tinerilor participanti la spectacole. Din distributie au facut parte: Raluca Ghervan (regie, roluri multiple) Iana Stoian – Alice Teodora Pacurar – Regina de cupa si alte roluri Adi Gheorghe – Palarierul Nebun si alte roluri Serban Chitu – Humpty Dumpty si alte roluri Vlad Ianus – Motanul de Cheshire si alte roluri. Atat parintii, dar mai ales copiii au fost incantati de interpretarea originala a trupei de tineri actori.
3. Educatie pentru lectura – Seminar pentru cadre didactice cu Silvia Patrascu (Trainer Teach for Romania)
Cand a avut loc: Vineri, 25.09.2015, 16:00-18:00 Unde: Carturesti Verona, in Cafenea Numar total de participanti: 11
In cadrul acestui eveniment dedicat educatorilor copiilor cu varste intre 8-14 ani, Silvia Patrascu, trainer la Teach for Romania a exemplificat o serie de strategii educationale cu eficienta testata, folosite cu precadere in SUA si Anglia pentru cresterea fluentei si a interesului copiilor in lectura inca de la o varsta frageda.
In acelasi timp, Silvia i-a provocat pe profesorii prezenti la seminar sa impartaseasca experiente proprii avute in sala de clasa, cu copii care citesc sau dimpotriva, copii care refuza sa citeasca. Prin dialog, profesorii au beneficiat nu numai de experienta Silviei si de strategiile educationale prezentate in cadrul seminarului, ci, mai important, de exeprienetele similare ale altor profesori care incearca sa-si motiveze elevii sa citeasca de placere.